• Skruttisen2

HJÄLP varma bröst

Min dotter är nu 4 veckor och jag helammar henne. Jag har haft spruckna och såriga bröstvårtor och vårtgårdar i ca 2 veckor nu + att det varar, jag pratade med Barnmorskan för 1 vecka sen och hon sa att det inte va någon fara att det snart skulle läka . Jag har smörjt med bröstmjölk men inget resultat luftat så fort jag kommit åt haft amningsnapp och pumpat men det vill inte läka. Nu är brösten alldeles varma och det sticker och svider. Det blir en pina att amma och jag vill verkligen inte sluta det e ju bara hennes och min stund. Någon som har något tips?

• Svar på tråden HJÄLP varma bröst
  • Jordgubbsflickan
    Det låter som början till mjölkstockning.

Har barnet rätt tag när h*n ammar? Har de inte rätt tag så får man såriga bröst och det kan även leda till mjölkstoockning.

Håll brösten varma, och duscha gärna varmt och massera försiktigt brösten mot vårtans riktning.

Sedan tycker jag att du ska kontakta BVC i morgon så de kan kolla när du ammar om barnet har rätt tag.
    Mamma? Varför finns det inte pappagrynsgröt? ( mellandottern om mannagrynsgröt 3,5 år )
  • Pejo

Eller ta kontakt med amningshjälpen

• Godis77

Hej!

Jag hade också väldigt såriga bröstvårtor, det har nu läkt efter ca 7 veckor så det kan ta tid!

Det var värst i början när det var stora sårkorpor som torkade mellan varje matning och som sedan sögs upp av sonen, grät varenda gång jag ammade.

Det som hjälpte mig var att pumpa eftersom det inte gjorde lika ont, till slut så blev det faktiskt bättre men det tar några veckor.

Köp en salva som heter Bepanthen på apotetket, jag använde den men är inte så säker på om den hjälpte så mycket egentligen.

Sedan gick jag runt naken hela tiden så det skulle läka bättre.

Hoppas du orkar stå ut så det blir bättre!

• Skruttisen2

Nja vet inte om det e mjölkstockning ska inte brösten kännas som fotbollar då ? Här e det så mjukt som det kan bli och det sticket och svider på bröstvårtorna/Vårtgården så det e inte i själva bröstet (hoppas jag inte förklarar dumt nu). Vet inte vad jag ska göra för snart ger jag upp men jag vill ju absolut inte men jag kan heller inte plåga mig själv.

• Skruttisen2

kan jag ha fått en infektion?

• USK

köp bröst vårts kräm eller xylocaingel på apoteket.

gå bara brösten och låt brösten lufttorka mellan amningarna.

har hon rätt tag om bröstet?

• Det ljuva livet

Kan hända att du fått svamp. Har lillan haft Torsk(vit beläggning på tungan och insidan av munnen) ?

Mamma³
  • Skruttisen2

Hon har varit vit på tungan trodde det va i från mjölken. Vad gör man om det e svamp då?

• Det ljuva livet

Då går man till bvc och så får hon titta på brösten och tungan eller så kontaktar man anateal (stavning??) mottagningen på närmsta sjukhus. Man kan få svampsalva till brösten och lösning till tungan.

Du kan ju börja med att testa att smörja bröstet och tungan med lite bikarbonat utblandat i vatten (typ 1krm till ½dl vatten) Det hjälper mot torsk.

Mamma³
  • Hjartat2006

Hade precis samma problem!
    Försökte amma och grät av smärta.
    Julia hade rätt tag i början men sög så hårt så jag hade ordentliga sår på bröstvårtorna. Till slut fick jag mjölkstockning med feber och allt.
    Det som hjälpte mig var bröstvårtskrämen Lansinoh från deklofi.se + att jag köpte bröstpump på Apoteket (Avent). Pumpade de första veckorna så atthon fick mat, provade att amma när jag kände att jag kunde slappna av trots smärtan. Till slut gick det. Tänk på att aldrig gå med våta amningsinlägg, då blir det värre. Och håll brösten varma, speciellt viktigt nu när det går mot höst/vinter.

Numera ammar jag dock bara på morgonen. Resten pumpar jag ut på eftermiddagen eller kvällen bara för att hålla igång det lite (Julia äter ju vanlig mat numera också).

Lycka till!

• Hjartat2006

Förresten, om det är torsk så fick jag tips på Apoteket om att man kan ta lite mineralvatten i munnen på barnet (med fingret eller tops).

• Det ljuva livet
    Hjartat2006 skrev 2006-09-03 21:15:46 följande:
    Förresten, om det är torsk så fick jag tips på Apoteket om att man kan ta lite mineralvatten i munnen på barnet (med fingret eller tops).
    Om man ska ta mineralvatten ska det vara Vischyvatten (den gamlasorten med gul etikett) Det är tydligen bara den som innehåller bikarbonat.
    Mamma³
  • Heranell

Är det torsk kan man även torka av brösten med en tuss fukltad med Vichyvatten. Det funkade bra för mig, "kliet" försvann. Lättare än att böka med vichy i bebisens mun.

• Pejo

Tips om det är svamp är att använda tandborste på bebisens tunga med vichyvatten.

• Gifta

Så länge som dom är varma och det kommer mjölk ur dem så är det ingen fara för mjölkstockning i alla fall.. kanske skulle pröva att inte amma på ngn dag och bara ge tillägg så att dina bröst hinner att läka. Står jättebra om tag och amning och så vidare på growingpeople. Bland annat att det skall gå att amma även om man har såriga bröstvårtor, så länge som bebben får rätt tag! Nu säger jag inte att du skall amma om det gör ont för dig! Men den största orsaken till såriga bröstvårtor är fel tag! Så läs på sidan jag rekommenderade och kämpa på med taget! Stick in lillfingret och avbryt om det gör ont och låt bebben ta ett nytt tag!
    Lycka till! Går det inte så finns det ersättning och tillägg! Och du är inte en sämre mamma för det!
    Kram

• Gurkan36

Jag hade en luftningsplastkopp från apoteket på så fort jag inte kunde vara naken så brösten var alltid luftiga och så ammade jag ett bröst åt gången så det andra fick vila emellan. Lycka till.

• Skruttisen2

Tack för alla tips och råd,känns lite bättre nu men det e ju inte bra tyvärr men det kommer hoppas jag.

Svar på tråden HJÄLP varma bröst