Hur mycket skyddar en säkerhetsväst?
Om man ramlar av från häst alltså. Någon som vet?
Om man ramlar av från häst alltså. Någon som vet?
Mycket intressant fråga!!
Den skyddar väl från de värsta rygg o bröst skadorna. I övrigt så kan man slå sig rejaält i allafall.
Jag är dock lite skeptisk till hur det blir med fallskador i nacken osv.?
Har skadorna minskat med dem tro?
Dottern har i allafall när hon rider...har ju svårt att tro att de skulle förorsaka värre skador.
Jag har inga siffror från tester, men det västen gör är ju att den fördelar stötvågen från smällen över en större yta vilket gör att man klarar en smäll betydligt bättre än om man får en "direktträff" utan väst.
Den skyddar inte från dragningar eller vridningar av kroppen. Det är noga att du provar ut västen ordentligt där du köper den, så att du får den optimala passformen för dig så att den skyddar på rätt sätt. Angående nackskador är det mycket viktigt att västen sitter så nära kroppen som möjligt. Helst bara en t-shirt eller liknande under just för att västen ska sitta stadigt på plats. Den får heller aldrig vara så lång i ryggen att den riskerar att ta i sadelns bakkant med följd att den åker upp i nacken och lämnar ett glapp vid axlarna. Man ska mao inte köpa en väst "att växa i" till barn.
Du har tre skyddsklasser att välja mellan. Beta 1,2,3. Tvåan och trean är de som förekommer på marknaden för "ridfolk". Trean klassas som säkrast, men i gengäld blir den lite tjockare och klumpigare än tvåan.
(Sorry, blev långt...)
Tack Jempa för bra info!!!
Jag kan bara berätta mina egna upplevelser med säkerhetsväst.
Ramlade av en häst och rätt in i ett hinder. Bröt revben, hjärnskakning och var allmänt mörbultad.
Då bestämde jag mig för att köpa en väst. Några år senare gjorde jag en snarlik vurpa och klarade mig med hjärnskakning och lite mörbultad men slapp att bryta revben. Jag är helt säker på att jag hade gjort det i fall jag inte hade haft västen på mig. Och att bryta revben är INTE skönt!
hjälm och säkerhetsväst ser jag som en billig livförsäkring när jag rider. Speciellt nu när jag rider unghäst.
En bekant till mig blev trampad av en häst över ryggen.
Hon hade säkerhetsväst och tur var det för hon klarade sig ned ett stort hovmärke i ryggen!
Annars hade hon nog tyvärr blivit väldigt allvarligt skadad....
Jag har alltid skyddsväst när jag rider våra hästar
/ Nalla