• Ninnie

Ägglossningssprutan

Hej!
    Jag ska ta min ägglossningsspruta ikväll, nu börjar jag bli osäker på HUR man ska ta den. Jag har glömt om man skulle göra något särksilt med den innan man tog den, ska man det eller tar man den likadant som dom andra sprutorna? Tänk att man glömmer så fort, jag gjorde min första IVF i oktober förra året men har glömt bort hur man gjorde.

Kram

• Svar på tråden Ägglossningssprutan
  • Snoopy1974

Jag skulle knäppa lite på sprutan och sen hålla den raktupp och pressa ur luften tills man såg lite vätska komma ur den. Jag hade Ovitrelle-sprutan. Lycka till

• Cado

jag skulle också knäppa på den, en plastig spruta, det var två stycken. En tjock som sög upp vätska och flyttade den till pulvret och sedan sög upp allt där vidare till nästa. Har du pulver med? och vänta några sekunder mellan varje uppsug? och sedan byta till smalspruta och in i magen.

Är det något särskilt du vill veta om? vad har du för sort och dos? (så att vi svarar dig rätt)

• Cado

Min hette pevaryl så jag antar att det inte är samma. Bäst någon annan får svara.

Ring sjukvårdsupplsyningen och be dem om hjälp annars, de får kontakta läkare som har jour.

• Pess

Pregnyl kanske? Pevaryl är medel mot svamp

Ny tid - Ny strid
  • Cado

haha, sant! Tog pevaryl igår, fniss, pregnyl finns i kylen för ÄL.

• Pess

Förstod det, kunde inte låta bli bara Tur att du tog det på rätt sätt

Ny tid - Ny strid
  • jesojon

Enl. FASS.

Ovitrelle är avsett för subkutan injektion dvs. att injiceras under huden. Varje förfylld spruta är endast för engångsanvändning, endast klar lösning utan partiklar skall användas.

Injektionen kan ges av din läkare eller sjuksköterska. Alternativt har du eller din partner tränat så att ni själva kan ge injektionen hemma.

Om du ger dig själv Ovitrelle, läs nedanstående instruktion noggrant:

1. Tvätta händerna. Det är viktigt att händerna och de redskap du använder är så rena som möjligt.

2. Samla allt du behöver. Observera att spritsuddar inte ingår i förpackningen. Lägg ut allt på en ren yta:

- två spritsuddar

- en förfylld spruta med läkemedel

3. Injektion

Injicera lösningen genast: Din läkare eller sjuksköterska har redan berättat för dig var du skall injicera (t ex magen, framsidan av låret). Tvätta det valda området med en spritsudd. Nyp ihop huden och stick in nålen i 45° till 90° vinkel med en snabb rörelse. Injicera under huden som du har lärt dig. Injicera inte direkt i en ven. Injicera lösningen genom att pressa försiktigt på pistongen. Använd den tid du behöver för att injicera all lösning. Dra därefter ut nålen och tvätta huden med en cirkelrörelse med en spritsudd.

Hoppas det var till hjälp!!

//Jess

• RIGMOR5

om man vill ha hjälp med sprutorna..kan man få det på nära håll hemma då??

Svar på tråden Ägglossningssprutan