Hur länge smittar förkylning?
Har en niomåmnaders hemma som blev sjuk förra söndagen, snuva, hosta men ingen feber. Han är fortfarande snorig och hostig, någon som har koll på om han fortfarande kan smitta andra barn som han leker med?
Har en niomåmnaders hemma som blev sjuk förra söndagen, snuva, hosta men ingen feber. Han är fortfarande snorig och hostig, någon som har koll på om han fortfarande kan smitta andra barn som han leker med?
Helt ovetenskapligt nu, så har flera läkare sagt till mig att man smittar som mest ett par dagar före det bryter ut och sen 3-4 dagar in i förkylningen. Hur väl det stämmer vet jag dock inte. Men har den lille vart förkyld såpass länge bör han vara OK tycker jag. Snora o hosta kan de göra näsdtan hela vintern.
Jag arbetar på en förskola och där kan barnen var förkylda från september till mars (i stora drag) Bara barnet orkar och inte snoret är grönt så tycker jag att han kan leka med andra barn. Dom behöver kanske inte pussa på varandra.
En förkylning smittar under hela tiden du är förkyld. Mest smittsammast är du dagen innan det brutit ut och de tre följande dagarna.
Men så länge du är förkyld, så länge smittar du alltså...även om smittorisken avtar med tiden.
Det där med grönt snor är bara skrock och en missuppfattning. Det färglösa/första snoret är smittsammast.
På Astrid Lindgrens barnsjukhus konstaterar man nämligen att det svenska folket är vilselett: Grönt och gult snor är inte ett dugg mer smittsamt än vitt.
Fakta. Allt är en myt.
Gult snor tyder på bakteriell infektion och genomskinligt en som är orsakad av virus. Är de förkylda länge med bakteriell infektion kan man behöva penicillin för att få bukt med det.
Det finns en del myter om snorets färg, att grönt snor betyder att det finns bakterier i snoret och att man då behöver penicillin. Men snorets färg kommer av olika typer av celler i vårt immunförsvar som aktiveras och avstöts när vi blir infekterade med något virus eller någon bakterie.
Så svaret är, nej, det är alltid andra saker som avgör om vi ska behandla eller ej
Jag sa "tyder" inte att det absolut är så. Men självklart så är det andra saker oxå som avgör, men det vet man ju inte innan man går iväg till läkaren. Men för mig är det en tydlig indikation på en bakteriell infektion om barnet varit förkylt länge och snoret är grönt/gult. Det har då ALLTID varit bakteriella infektioner när jag väl sökt.