• Jonna68

Byta efternamn vid vigsel- hur funkar det egentligen?

Kanske lite fel forum det här, men jag gör ett försök.

Vi ska gifta oss nästa vecka och jag ska ta hans efternamn. Har nu börjat lura på hur man gör.
    Vilka myndigheter osv informeras om detta (vi har anmält namnbytet till skatteverket)?
    När heter jag egentligen hans efternamn? Kan jag direkt efter vigsel presentera mig med mitt nya namn, eller måste vi invänta någon form av bekräftelse från Skatteverket?

Konstig situation det här....

Jättetacksam för svar!

• Svar på tråden Byta efternamn vid vigsel- hur funkar det egentligen?
  • annca

Alla myndigheter (tror jag) får reda på det automatiskt. Också vissa banker. Men du kan få problem om du inte har rätt legitimation till betalkortet, så se till att inte klippa sönder det gamla innan du har ditt nya leg. Jag har för mig att jag var tvungen att säg atill för at få ett nytt bankkort...

Pass måste du också beställa själv. Körkort får du nya papper för med posten så fort vigseln är registrerad. (Tog en evighet för oss...)

Medlemsskap i klubbar och telefon och prenumerationer är säkrast att säga till om själv.

• e d

Halloj!

Vi ska gifta oss till sommaren fast vi ska göra det utomlands så jag vet inte om det är samma sak?!
    Men vi var och hämtade papper på skattemyndigheterna och efter vigseln så ska man ju skicka in dessa papper och då tar det typ en månad för dem att handlägga mm. Glöm nu inte att du får själv ringa tex banken och få nytt visa kort mm...
    Nu bor ju vi i en liten håla och det kanske går fortare i stan!

• Trulles mamma

På de flesta ställen ändras det automatiskt när Skatteverket registrerat det. Du får en bekräftelse från dem som kan vara bra att ha med sig. Du heter hans namn direkt efter vigseln, men tänk på att byta körkort/pass innan du byter kontokort t ex, eller att du har med dig bekräftelsen. Inte så krångligt egentligen.

/trulles mamma

• lurksmulan

Tänk som sagt var på att många företag inte får den informationen automatiskt. Jag jobbar själv på ett stort bostadsbolag och med jämna mellanrum ringer någon och är arg för att hon gift sig för flera månader sen men fortfarande får avier i sitt gamla namn. Då är förklaringen helt enkelt att vi inte får den informationen om inte personen som gift sig ringer och berättar det för oss.

• Saucy

Man får ett typ personbevis frå n skattemyndigheten när namnbytet gått igenom. Det tillsammans m ditt gamla leg kan funka som id vid vissa kortköp etc. Men det är inte att rekommendera. Själv tog det över 6månader för mig att få fingrarna ur och beställa nytt pass

Svar på tråden Byta efternamn vid vigsel- hur funkar det egentligen?