• Shoegal

Oboy utan socker?

Köpte Oboy utan socker häromveckan men när vi skulle dricka det så blandades det inte ut med mjölken. Någon som varit med om samma sak? Ska det vara så? Vi fick röra jättemycket för att blanda ut det med mjölken. Vanlig Oboy sjunker ju och man behöver bara röra lite men här låg det kvar och flöt ovanpå mjölken och vi fick som sagt röra jättemycket. Det blev ju inte alls gott.

• Svar på tråden Oboy utan socker?
  • Petraplutt

För min blandades det inte heller ut :-S blev SKITBESVIKEN! skicka in varan till leverantören så får du pengarna tillbaka, det kan ju inte vara meningen att det ska vara så. Tyckte dessutom det smakade som när man blandar mjölk med kakao och det är inte gott

• en vanlig jävla muffins

nä fy.. den var hemsk!
    Blev som ett lite slemmigt lager/hinna på mjölken..

KÖPER ALDRIG MER!

• helene306

Samma här, tyckte den Oboyen var värdelös och köper numera vanlig Oboy. Provade den utan socker i botten på muggen innan mjölk hälldes på, i varm mjölk, och i upphälld mjölk. Allt klumpades hur mycket jag än rörde i muggen. Aldrig mer!

Att våga är att leva!
  • ahlcec

Då skulle ni smakat oboyen jag blandade till igår. Fyyy för fan, säger jag bara. När jag tänkte efter senare (efter att klökattackerna lagt sig *s*) var den säkert tre år gammal. Där snackar vi om svårupplöst oboy.

• Marängbagaren

Sockerfri Oboy? Bygger inte Oboy på att det ska vara kakao OCH socker? Låter helt skumt i mina öron :)

• Mumin

Vad är det då i den, sötningsmedel?

After all... tomorrow is another day.
  • Shoegal

Poängen med att köpa den var ju för att vi gillar Oboy och vi vill minska på kalorierna. Men när man tittar närmare på näringsdeklarationen så ser man att sockerfri Oboy innehåller 130 kcal/11,2 gram medan vanlig Oboy innehåller 150 kcal/13,5 gram. Man har alltså jämfört två olika mängder och räknar man ut hur mycket vanlig Oboy innehåller per 11,2 gram blir det 124,4 kcal, alltså MINDRE! Hur fasen tänker tillverkaren?? Eller har jag räknat helt galet??

• Shoegal

Den innehåller sukralos istället för vanligt socker.

• Shoegal

Aah, ser nu att jag räknade lite galet. Kaloriinnehållet var även baserat på 2 dl mjölk så då kanske man inte kan räkna som jag gjorde. Men det skiljer iaf inte speciellt mycket.

• annalin

Nej, O'Boy No Added Sugar går BORT!
    Dessutom är det både dyrare och mindre paket.
    fast det förvånar mig lite att de inte försökt lansera en sockerfri(are) variant tidigare, trots allt...

• Shoegal

Jo, sukralos används i Oboy men jag vill helst inte ha en debatt om sötningsmedel utan mer om huruvida Oboy utan socker är bra ur ett "utblandingsperspektiv" eller inte.

• Shoegal

Finns det någon som har näringsdeklaration för vanlig Oboy? Jag har bara en metallburk och där står ju ingen deklaration

• SiLiOs

Jag har också köpt det. Aldrig mer. Smakar skit.

v VI SKA BLI FÖRÄLDRAR v
  • MSI

Shoegal: ok, men om du bara vill diskutera utblandningen, varför drar du då in näringsinnehållet i tråden? Svårt för oss andra att förstå att vi inte andra inte får diskutera innehållet när TS gör det...

• Shoegal

MSI: Jo, men nu blev jag lite nyfiken på näringsinnehållet också. Men sötningsmedel debatteras så mycket i andra trådar så jag tycker att det räcker. Inget ont menat, men jag vill inte ha den typen av debatten just nu.

• Shoegal

Hittade en tabell på Internet (inte Kraftfoods hemsida vilket man borde kunna förvänta sig) som säger att vanlig Oboy innehåller 400 kcal/100 g. Sockerfri innehåller 315 kcal/100 g. Skulle man då använda 11,2 g till en portion skulle vanlig Oboy ge 44,8 kcal och sockerfri ge 35,28. Den lilla ökningen tror jag att man kan kosta på sig med tanke på att sockerfri inte går att blanda

• Shoegal

Marängbagaren: Jag letade som bara den men hittade inget heller, vilket sänker mitt förtroende för Kraft ännu mer. Men här hittade jag en som kanske stämmer, jag vet inte.
    www.halsomalet.se/upload/sockertabell%20nov%202005.pdf

Svar på tråden Oboy utan socker?