• Mysis

Hur är det att vara höggravid under högsommaren??

Har hört många som säger till folk att "stackars henne som måste gå med magen nu över sommarn".

Ni som verkligen gjort detta, hur var det med sömnen under se varma sommarnätterna, känslan att vara tjock och plufsig när alla andra är lättklädda m.m.

Om man kunde välja är det då bättre att vara höggravid de andra månaderna?

Finns det kanske fördelar med att vara höggravid på sommaren?

Kanske en konstig undran men skulle vilja veta när man hör folk snacka om "hur jobbigt det är".

• Svar på tråden Hur är det att vara höggravid under högsommaren??
  • Teskedsmamman

Nu kan jag inte referera hur det är att vara höggravid under sommaren men min mamma kan. hon säger att på vintern har man problemet att få kläder att räcka till så man inte fryser.
    På sommaren däremot så kan man inte värja sig från värmen, den tröttar ut en, man är konstant svettig och samlar på sig ÄNNU mer vatten än annars och hon verkligen hatade att vara höggravid under sommaren...

Själv var jag nygravid under sommaren och jag älskar verkligen att jag hade semester 4 av de 6 veckor jag mådde illa! Nu på vintern så har jag inga problem med att det är för varmt, jag sover bra på nätterna (vilket jag inte gjorde i somras, pga värmen).

• discodivan

Det ÄR jobbigt, varmt. Har fått sept 95 o aug 97 då det varit 30 grader, och 97 stod jag inte ut, så jag blev igångsatt 5 dar över tiden, jag höll på att bli tokig. Svettades som en gris, Men samtidigt e det ju skönt att kunna ha så lite kläder på sig som möjligt, kan ju vara svårt annars med vinterjackor o så. Aug denna gång med så det är bara att stå ut

• Stoffe

Ja jag kan ju svara för min sambos räkning, och hon håller defenetivt med discodivan. Dessutom har hon en fråga till discodivan hur i hela fridens namn du bar dig åt för att bli igångsatt bara 5 dar över tiden. Sambon gick nästan prick 3 v över tiden och man vägrade i sten att sätta igång henne, eftersom det inte var deras policy.

• discodivan

jag hade en komplicerad första grav, med inget fostervatten o 33% för liten bebis, akut kejsarsnitt o störd läkare, så då hade fostervattnet börjat minska med 2:an oxå så jag fick panik hade samma störda läkare som bara ville vänta hela tiden med 1:an så jag var mindre hysterisk, så det var pga omständigheter, och jag skrek tills jag fick en annan läkare, men jag önskar att jag istället fått lugnande ord än igångsättning sen i efterhand

• emsipemsi

Det kan också vara underbart att föda på högsommaren. Jag minns min förlossning, mitt i natten och fönstret var öppet. Det var 32 grader ute, men ändå härligt. Man var naken utan att frysa. Så nog finns det lite fördelar också!

• Majsan70

Sommarhel....e

Som Stoffe skrivit ovan så gick jag nästan 3 veckor över. Detta trots en inte alltför rolig graviditet. Ramlade o förstörde ryggen i v.14, sen rann det bara på med foglossningar, ischias lågt blodtryck o sist men inte minst inflammation i händerna som gjorde att jag inte ens kuns stänga handen eller böja fingrarna. Jag mådde skitilla av värmen o samlade vatten så jag såg ut som..Men blev jag igångsatt?? Närå, inte ens trots vad barnmorskan tyckte när jag kom in för vattenavgångskontroll dagen innan liten äntligen bestämt sig för att komma ut. Svaret var bara: Inte vår policy!!!! KUL va??

Men till slut fick vi en läkare som joxade lite med livmodertappen så att det skulle sätta igång. Men höggravid i 30 graders värme?? ALDRIG mer!!!!

• Anna B

Jag har också undrat hur det ska bli, har bf i början av september. Just nu är jag glad att luften ute är kall och frisk för jag mår så illa. Jag hade nog inte tagit mig till jobbet på en varm och kvalmig buss.

• Martinis

Jag hade en rätt jobbig graviditet, gick upp mycke i vikt å så. Fick min Wilma i september 03, så jag var jättegravid hela sommaren.
    Iofs så var de ju en varm, sommar, men de var hemskt!
    Låg å sov i vardagsrummet, på golvet, under en takfläkt på järnet, å med en bordsfläkt i ansiktet, men de var svinigt hett iaf.
    Säkert rätt okej att vänta barn på sommaren om man inte går upp lika mycke som jag gjorde, fast jag vet ju inte.

Kram, kram.

• supermom

Hejje..jag tror att det finns både för o nackdelar m o va gravid sommar/vonte/vår/höst..d spelar nog ingen roll för man hittar säkert nåt neg m o va gravid på vintern m..själv var ja höggravid på sommaren..fick min goose i augusti..och det var jobbit i värmen m magen..på nätterna likaså...sov m en fläkt på..=))....men tro mig att det är värt det...vilket som....o d e klart att man känner här kommer stora tjocka jag...o så går då lilla smala söta "hon" i en kort kjol m linne o ser så fin ut....fast d tänker nog alla....men d e ju så VACKERT o va gravid...bara NJUT o tänk inte på annat....Lycka till // Mia

• Hugos mamma

Jag var supergravid denna sommar och jag kan säga så mycket som att jag stod inte ut. Jag blev så stressad över värmen att blodtrycket sköt i höjden till 150/100. Det var vedervärdigt. Kunde inte andas eller röra mig över huvud taget. ALDRIG mer höggravid över sommaren igen!!

Svar på tråden Hur är det att vara höggravid under högsommaren??