• Angels

Hunden kissar inomhus!!

Kan inte ta in vår 12 veckors valp. Så fort hon kommer innanför dörren, kissar hon på golvet. Oavsett hur länge hon varit ute, så kissar hon direkt. Och det spelar ingen roll vad vi gör, hon kissar ändå.

Behövet tips på vad man kan göra! Någon??

• Svar på tråden Hunden kissar inomhus!!
  • Hannah76

Bara att lyfta ut igen så fort hon börjar kissa inne, då lär hon sig att man ska kissa ute. Det kan ta ett tag att få de rumsrena.

• Elin med Wilma och Alva

Min pappa har en liten valp hemma som precis har börjat lära sig att den ska kissa ute. Han fick ett tips om att det är viktigt att man inte skäller på hunden när den råkar kissa inne, eftersom den då kan få för sig att det är dåligt att kissa överhuvudtaget. Man ska istället belöna och berömma den ordentligt när den kissar ute. Pappa provade den tekniken och det har funkat mycket bättre nu än när han "fyade" valpen när den kissade inomhus.

Elin, väntar första barnet - bf 10/10
  • Angels

Det är bara det att hon kissar direkt när hon kommer in. Hälsar man på henne, kissar hon på sig av glädje. Det hjälper inte att ta ut henne, för hon kissar direkt när hon kommer in igen. Det kommer några droppar då, men kissar, det gör hon.

• Luddvar

Prova att inte låta den vara i så många rum till att börja med. Hundar kissar inte där de sover t.ex. Vår hund ( tyvärr död nu ) blev rumsren ganska fort. På natten fick hon bara vara i hallen och när vi gick ut med henne kissade hon direkt. Hon blev rumsren fort.

• Lifeover30

hua, kommer ihåg...
    Tänk på att ta ut undervalpen direkt!
    När:
    den har ätit
    den har lekt
    när det har gått v.v timme, skratt!

Och när ni är ute säger du:
    Ska du kissa?
    Och är allmänt lite tråkig...(ler)
    Och sen när det hänt!!!! Duktig kille/tjej

Detta försvinner om ett par veckor..
    Hur har ni det på natten?
    Vi har en bädd som han kan ligga i. Och de lär sig efter den som är ledargestaltet (alltså jag som sover länge)
    Super skönt för när sambon kliver upp, tittar han inte ens upp!
    Han är bara nu 8 mån igår..
    Fråga på bara!

• Hannah76

Att hon råkar skvätta när hon är glad, är inget hon kan göra något åt - det försvinner snart.

• Anna ML

En tolvveckors valp är ju så liten ännu att man inte kan ha några krav på den vad gäller kisseriet. Hon vet inte att det är fel att kissa inne. Ett tips är att ta ut henne efter att hon ätit, sovit el lekt. Gå inte långt från huset heller, bara till närmaste gräsplätt i början..ge massa beröm när det råkar bli kissa ute! Ha tålamod, det kan ta upp till fem månader för vissa hundar innan de är rumsrena! Lycka till

• Angels

Okej, jo då, den andra valpen fungerar det utmärkt med. Är sällan det händer en olycka där. Men denna valp är VÄLDIGT speciell. Hon hade varit ute med sin mamma nu i någon timma och så skulle jag släppa in henne. La ett skydd i soffan och gick ut i hallen för att släppa in henne. Försökte mota bort katten samtidigt som jag tog in valpen. Valpen kommer in i hallen, sätter sig på golvet och kissar. Jag hinner inte ens reagera. Ut med valpen igen. Nästa gång jag tog in henne gick det bra, men oftast kommer det på golvet direkt igen. Vet inte om hon jävlas med mig, eller om hon tror att det är innanför dörren man ska kissa. Hon har alltid varit så här, enda sedan hon började gå.

• Lifeover30

Skratt!
    Glömde att säga att du ej behöver ha valpen i hallen.
    Ha den var du vill. Men trygghet tycker den om och kärlek.
    Bestämdheten har du ändå.
    Vi har en trygg och lugn ibland busig som dem ska vara valp!
    Och vi går på kurser. Valpkurs och nu fortsättning lydnad.
    Så superkul!!!
    Sen har vi en "förstås" utställningshund, *asg*!
    Så vi går även på det, 3 ggr har det blivit. Skitkul!!!!

• Lifeover30

Detta försvinner. Våran valp gjorde likadant. Tyvärr.
    Många mattor som fick kastas/läggas undan.
    Men det bestämde/kärleksfulla vinner.
    Våran "bebis" har inte kissat inne sedan innan sommaren!

• Klasan

Jag håller med elin80, att du bör använda sk "positiv förstärkning", dvs belöna valpen jättemycket med rösten och klappar när den kissar ute, men säg ingeting när den kissar inne (bär bara ut den genast). När vår hund var så liten hade vi golven täckta med tidningspapper för han kissade överallt, hela tiden.

Så småningom lärde han sig att det var "bra" ute och att man inte kissar inne, utan att vi skällde en enda gång.

• sanndris

O som nån sa, att ha dom ute o gå långa rundor o liknanade hjälper inte. En valp vill kissa där den känner sig trygg (dvs inne).. Ha en speciell "kiss-plats" nära huset dit ni går efter mat o lek o sånt!!

• Klasan

Små valpar kan inte "jävlas" och de fattar inte varför man skäller om man gör det, då blir de bara förvirrade och ledsna för matte/husse är arg. De kan inte koppla ihop att kissa inne=fel!

Att skälla är alltså helt verkninglöst, det skapar bara en orolig valp som inte förstår vad den ska göra när man blir arg på den. När hundar ser "skamsna" ut då man skäller på dem så tolkar vi männsikor det ofta som mänskligt "ångerfullt beteende", men egentligen vill hunden bara behaga dig så att du blir glad igen och ser då bedjande ut.

Uppmuntra och beröm istället!

• Angels

Antar att det bara är att bita ihop. Mamman var likadan, men då var det bara jag och förra killen i en etta. Mycket lättare då, än nu när man har tre barn att ta hänsyn till och inte väcka mitt i natten, spingandes med en pissande valp i famnen.

• Angels

Får man lägga in länkar här. Hemsida till valparna är www.rissla.com/maja/ . Fem av valparna är sålda, sen har vi "Ebba", alias "pinkhunden" och "Ida" kvar.

Söta är de i alla fall!!

Tack för era råd. Ebba ligger här bredvid mig och sover så gott nu. Snart är det väl dock dags att skvätta lite igen.

• Anna ML

Angels: Va ljuvligt söt din Ebba (och de andra valparna  förståss )var!!!!

• Bullseye78

Hej!
    Det e bara att lyfta ut den när den ska till att kissa.
    Den kan inte kontrollera sin blåsa helt från det att den är ca 5-6 månader.

Den ska bara ut korta stunder för att göra sina behov, därefter kan den få leka.

Lycka till!

Mvh/ Bullseye78

Svar på tråden Hunden kissar inomhus!!