• Angelstorm

Varma koppen

Funkar det att dricka 3 varma koppen om dagen? Det är så att jag har tandköttsinflammation o det är helt omöjligt att äta fast föda, så jag håller mig till dricka enbart just nu. Typ filmjölk etc. Det är inte farligt eller så? Måste ju iallafall hålla mig till det i nån vecka eller två tills de gått över :/

• Svar på tråden Varma koppen
  • Trossens mamma

Knappst kan det vara så farligt.
    Finns ju mera soppor du kan värma.
    Gröt...välling....Fil osv....
    Juicer....
    Hoppas de blir bra snart

*Trossen skall bli storasyster om allt går bra*
  • Barbabok

Det är väldigt mycket salt i just varma koppen, och dessutom väldigt näringsfattigt. Men, är det det enda som funkar så, jag tror inte du blir sjuk av det.
    Annars frukt/grönsaksjuicer är nog bättre om du tycker om sånt.

• Angelstorm

Inte det enda som funkar men jag vill ju gärna inte bara leva på kalla grejer :/ o varma koppen är ju både gott o varmt. Men tips på annat flytande är ju bra, vill ju kunna variera. Flytande i 1-2 veckor kommer bli rätt tröttsamt ;(

• Gumlan

Min mamma brukade köra med varma koppen när hon bantade när jag var liten, då levde hon på det  i flera veckor.. vet ju itne hur bra hon mådde men sedan åt hon ju ingen fil och sånt heller. men på flutande föda kan du ju absolut klara dig bra, bara du ser till att det blir vearierande o mycket

• isisisis

Transfetter är såna fetter som inte är nyttiga för kroppen!
    De är farliga! Ungefär som härdat fett!

Det finns ett antal fetter som är en djungel....fleromättade och enkelomättade mfl....
    Men för att göra det enkelt så kan man säga att fisk och växtfetter är bra.....
    Men är lika fett ändå..... Vi behöver dem iaf!
    Transfetter är värst sen kommer härdat fett .....de är värst!
    Transfetter finns i friterad mat,färdiga bakverk med lång hållbarhet,chips och färdiga såser......

• Jannamia

Det blir svårt för dig att tillgodose dagsbehovet av varma koppen, de innehåller knappt något protein. Du kan inte tänka dig att koka ihop lite egna soppor. Ex vis denna soppa innehåller proteiner:

Röd linssoppa

3 dl röda linser
    1,2 liter vatten
    1 hackad gul lök
    3 skivade gula lökar
    1 burk hela tomater
    2 finhackade vitlöksklyftor
    1 krm svartpeppar
    1 tsk salt
    ½ msk stött spiskummin
    1 grönsaksbuljongtärning
    2 msk smör

Lägg samtliga ingredienser, utom de tre 3 gula lökarna och smöret, i en kastrull. Koka soppan 20 minuter under lock. Passera soppan. Finhacka de tre återstående lökarna och stek dem guldgula i smöret. Tillsätt löken till soppan.

Örtsoppa med vitlöksgrädde
    4 port

2 purjolökar
    smör
    1/2 dl färska eller frysta örtkryddor
    2 grönsaksbuljongtärningar
    6 dl vatten
    2 dl röda linser
    4 dl mjölk
    2 1/2 dl Kelda mellangrädde
    1 vitlöksklyfta
    salt

Strimla purjolök och fräs i smör i en kastrull. Rör i kryddor, buljongtärningar, vatten och linser. Låt soppan koka ca 10 min. Vispa eller mixa soppan, tillsätt mjölk och hälften av grädden. Låt soppan koka ytterligare någon minut. Vispa grädden som är kvar och smaksätt med vitlök och lite salt. Servera soppan med grädden och gärna färska örter.

• isisisis

Det finns ju "färdig" ärtsoppa i "korv" också!
    Och köttsoppa,lite stora bitar i förstås....men man kan ju mixa lite

Svar på tråden Varma koppen