• Marie J

Efterkontroll

Hej!

Vad gör man på en efterkontroll? (efter förlossningen)

• Svar på tråden Efterkontroll
  • Norpan666

Kollar att det läkt ordentligt. En snabb gynundersökning samt jag gick igenom framtida preventivmedel.

• ebben

pratar igenom förlossningen.Vad man vill ha för preventivmedel-om man vill ha nåt!
    Gynkoll,o ser att allt är bra,läkt o att man har knipmuskler !!

• Änglatuss

på min efterkontroll pratade vi om förlossningen
    barnmorskan kolladeså att jag hade läkt ihop ordentligt och ifall allt såg fint ut, födde vaginalt och sprack lite så hon kolla stygnen mm

senkollade hon hur bra man hade övat på knipöävningarna och frågade om ja träna varje dag

hon tog även blodtryck

kollade på våran bebis och såpratade vi om att vara förälder ochlite sånt

jag fick tillbaka lite papper

• Marie J

gynundersökning = det var det jag var orolig för... fick nämligen precis mens, hmm..... ska jag ringa o avboka, inge vidare trevligt o ligga där helt blodig..

• Marie J

Är det alltid gynundersökning, ska jag ringa o ändra tid eller hur gör man?

• Muppsan

Jag och min BM pratade igenom förlossningen och hur jag upplevt den och tiden på neo.
    Vi gick även igenom hur jag mådde i blodsockret [hade grav. diabetes], och sedan erbjöd hon mig en gyn. undersökning.
    Som jag fattat det så är gyn. undersökningen frivillig.

♥Max 051221
  • Eliama

Tror att det alltid är gynundersökning på efterkontrollen. Ring till dem och berätta hur det ligger till, kanske kan du få en senare tid?

• kärleksbaby

Förlåt för att jag stjäl tråden lite men när får man gå på efterkontroll? Trodde själv att det var typ en månad efter förlossningen men min BM hävdar (efter att jag själv kontaktat henne) att det är efter tre månader. Varför behöver man gå på en kontroll så sent?, då lär alla frågor och besvär ha försvunnit för länge sen tycker jag. Det var 7½ vecka sedan jag fick min son.

• Flerbarnmamma

kärleksbaby: Med mina 4 barn har jag gått på efterkontroll ca 2 månader efter barnet har kommit. Att det går den tiden mellan så man inte har avslaget kvar, det kan ta upp till 8 veckor innan det har avtagit. Efter det tredje barnet var det meningen att jag skulle sätta in spiral i samband med efterkontrollen och i dessa lägen när spiral ska sättas in görs kontrollen lite senare än annars. Om du har frågor eller funderingar direkt efter förlossnignen brukar inte MVC vara omöjliga att du tar kontakt med dem och frågar. På efterkontrollen här där jag har gått så kollar bm även upp blodtryck, HB värde, vikt allmäntillståndet hos den nya mamman så det är OK.

• kärleksbaby

Flerbarnmamma,
    Oki, tyckte bara att det var konstigt att gå på efterkontroll tre månader efter födseln. Du har ju gått två månader efter, det är lite skillnad det. Jag har dock frågat BVC-sjuksköterskan om en del saker istället, särskilt det här om amning.

• Neko

För mej har det gått 2 månader nu men jag kommer nog vänta längre innan jag går på efterkontroll... har fortfarande lite ont i stygnen och lite avslag, vill gärna att allt ska ha läkt så bra som möjligt innan jag går dit så att de kan ge en bättre framtida prognos :P

• Marie J

Jag har fått höra att man går på efterkontroll ca. 8-10 veckor efter förlossningen.

• Marie J

Tydligen var det okej att komma ändå. Gynundersökning kan göras ändå vid behov. (lite äckligt tycker jag iofs.)

Svar på tråden Efterkontroll