• Happy baby

Fråga om Clearblue digitalt ägglossningstest o ÄL

Testade med Clearblues digitala ÄL-test i lördags (första gången jag testade) o det gav utslag. Testade igen i söndags o då gav det inte utslag. När hade jag ÄL då? Myste med gubben både lördag o söndag. Borde jag ha prickat ÄL då?

• Svar på tråden Fråga om Clearblue digitalt ägglossningstest o ÄL
  • Happy baby

Åh, hoppas, hoppas! Men har man ÄL den dag testet ger utslag eller är det dagen efter?

• Lilla näktergal

Stickan ger ju utslag strax innan ägget släpps (vi pratar om timmar) eftersom kroppen då frigör ett hormon så då är det inte konstigt att det inte gav utslag på söndagen. Men det kan mycket väl vara på söndagen som du "blev" gravid.

Önskar dig lycka till och hoppas att det blir plus om 2 veckor!

• Prickigkorv

Bobo- samma för mig! Utslag i söndags och parningslekar söndag och måndag. Kanske man bör göra det igen idag???

Så här står det om Clearblue på deras hemsida:

Ägglossningen sätts igång när ett hormon som kallas det luteiniserande hormonet (LH) frigörs från hypofysen i hjärnan. Stegringen av LH-hormonet inträffar 24 till 36 timmar före ägglossningen.

Hoppas vi blir gravida nu!!!

Kram

• Aaattans Marie

Hur många dgr efter första mens hade ni ÄL?

Ska testa för första gången den här veckan. Fick mensen i torsdags och vad jag förstår ska man testa ca 10 dgr därefter. Har dock lyckats bli gravid när jag haft mens så min ÄL kanske är lite knäpp (hade ingen alls förra månaden)...

• Happy baby

Aattans Marie: Beror på hur lång cykel man har när man skall börja testa. Jag har 25-26 dagars cykel o skall börja testa på dag 8 eller 9. Hade mens i sex dagar sist o började testa på dag 7 (för säkerhets skull, det var första gången jag testade) o fick utslag! Kanske har jag inte blivit gravid för att jag har ÄL tidigare än jag hade trott. Man kan ju ha ÄL när man har mens, så om du vill vara på den säkra sidan kan du ju börja testa sista dagarna på mensen.

• Aaattans Marie

bobo: Har normalt 28 dgr men haft 31 dgr efter MF.

Testade idag (mens + 5 dgr). Inget utslag. Mensen är precis på slutfasen och jag har lite slemmigt sekret, så det verkade inte helt ologiskt. Å andra sidan trodde läkaren vid VUL i torsdags att jag hade ÄL/precis haft ÄL då...

Nåja, har just bestämt mig för att fortsätta testa de kommande 12 dagarna också. Jo'rå, nu kör jag slut på 2 st CBs tester så vet jag.... Lätt manisk

• gookie

När man pratar om dagarna är det då efter mensens slut man börjar räkna eller från mensens första dag?

• Aaattans Marie

gookie: mensens första dag räknas som dag 1

• Zabka

Jag testade igår lunch med CB för första gången. Testade på dag 11 enligt deras instruktion och fick utslag. Nu hoppas jag att det gick vägen igår kväll Kanske värt att försöka ikväll igen...

Jag håller tummarna för alla (inkl mig själv)

• Happy baby

Nanashi: Ja, kör på ikväll också. Ägget brukar ju släppa 24-36h efter utslag på testet. Lycka till!

• Happy baby

Har lite frågor ang det här med ÄL-test o timing av mys. Jag fick utslag i lördags men inget utslag i söndags. Myste med gubben lördag + söndag men måndag + tisdag har vi varit så trötta att vi inte orkat. Tror ni att det har nån betydelse för mina chanser? Nojjar nu att ÄL kanske ändå kom senare o att vi missat! Blir galen av det här!

Fortsätter ni att ha sex var o varannan dag hela månaden, trots att ÄL-test visat utslag, bara för att vara på den säkra sidan? Eller blir det lite mer som det blir sen, beroende på lust o så

• Aaattans Marie

Du kan nog lugna dig. Mys i lördags och söndags räcker. Ni kan nog känna er nöjda för den här gången, tror jag. Dessutom har jag hört att det inte är sådär jättebra att ha sex varje dag. Kvaliten på sperminerna mår bäst om man har varannan eller var 3:e dag. Så ni har nog tajmat det perfekt.

En fråga till er som någon gång fått utslag på ÄL-testet: Jag testade imorse utan att få utslag (i o f s dag 6, vilket är lite tidigt). När jag tog ut stickan ur behållaren såg jag ett starkt sträck och ytterligare ett MYCKET svagt. Kan det vara så att ÄL är på G? *nyfiken* Vill så otroligt gärna att ÄL ska komma igång och funka igen efter mitt MF

• Happy baby

Aattans Marie: Det kan ju vara så, men å andra sidan har jag hört att man alltid har lite av det där hormonet i urinen. Det är nog bara att köra på tills testet visar resultat.

Svar på tråden Fråga om Clearblue digitalt ägglossningstest o ÄL