hur gör man stora gammeldags kanelbullar ??
ja såna man köper på fiket typ , dom snurrade
please skulle vilja göra dom istället för i formar !
ja såna man köper på fiket typ , dom snurrade
please skulle vilja göra dom istället för i formar !
mmm vill också baka stora bullar.. *puffar upp*
Det finns (eller fanns i alla fall sist jag kollade) ett jättebra recept på mjölpaketet. Vet inte vilket märke det var. Blev supergott om man dubblade fyllningen. (eller tredubblade om man är en riktig gottegris )
Gå annars in på www.arla.se och sök på kanelbullar. (Klicka på knappen sök recept först.)
Missade det där med att de skulle vara stora. Det är samma recept, bara att göra bullarna stora istället!
Alltså kavla inte ut degen så tunn, ta tjockare med fyllning eftersom degytan blir mindre. Då blir "rullen" inte så lång men tjock istället. Tänk på att lägga bullarna på bakplåtspapper så de inte fastnar.
de vanligaste felen
1 knådar för lite (10-15 minuter i maskin eller 200 kraftiga tag för hand)
2 använder fel mjöl (det ska vara vetemjöl special)
3 har salt och socker direkt på jästen - det ska inte i förrän det mesta av mjölet gått i
4 har för varm degvätska
5 jäser torrt - jäs med plast eller en fuktig handduk över
Bulltips!!!
Kavla ut degen. Vik den på mitten, (inte snurra el rulla) , skär lagom stora remsor och snurra dom..om ni förstår hur jag menar !
Ägg i degen och ej smält smör utan rumsvarmt är oxå bra för fylliga bullar!!
Lycka till!
aha.. Johanna och Vinterstorm..
SÅ då gör jag enligt mjölpaketet, använder maskinen, har ägg i dagen och rumstemp smör..
Hur varm degvätska när man arbetar med maskin? det blir ju som varmare när man använder maskin.. Ska ju vara 37 grader om man arbetar för hand.. är 33 grader mer lagom då?
och jäsa i plastad bunke eller i jäslåda (har köpt en som jag kan stänga locket på....)
finns mer tips??
Vi bakar allt vårt bröd själva.. och ibland blir det smuligt.. Älskar att baka, men är än inget proffs.. en glad amatör
Jag tycker att det riktigt goda bullarna innehåller riktigt smör och även riven mandelmassa intuti.
Sen ska degen innehålla kardemumma.
riven mandelmassa plus riven choklad...mmmm....
Jag tycker att 37 blir bra, fast det gör inget att vätskan är lite för kall. Den jäser ändå ! Det tar bara lite längre tid.
Jäslåda har jag inte använd, brukar låta den vara kvar i bunken med en handuk över!
Skicka några bullar när dom är klara!
Hej hopp!!