• Esping

Recept på chokladbollar med lite 'vuxnare' smak?

Är det någon som har ett bra recept på chokladbollar med lite 'vuxnare' smak, alltså som inte bara smakar smör och socker? Eller är det så simpelt att man bara minskar sockret och ökar kakaon? Jag vill helst inte ha sprit i.

Kan man förresten frysa chokladbollar med gott resultat?

• Svar på tråden Recept på chokladbollar med lite 'vuxnare' smak?
  • Aiwendil

Minska sockret som du skrev.. och ha i en skvätt starkt kaffe

Frys dom, japp!

• aussie

Ja så simpelt kan det vara, jag gör dem lite på en höft, har inga mått alls. Men kallt kaffe ska i! Och om du har ett gott bryggt starkrostat kallt kaffe, en rejäl skvätt, så blir det ju såklart godare än med blaskigt kokkaffe.

• Aiwendil

Nu blev jag sugen... hihi...

• annca

*Finhackad mörk cholkad och kall espresso.
    *Mynta
    *Apelsinskal
    *Lite chili(!)
    *Korssade Marianne-karameller
    *Lite arrak (finns som essens om man inte vill ha i sprit)

~*~ Det är lättare att prata än att säga något ~*~
  • finfee

äll i lite mer starkare kaffe. och kanske lite mer kakao?

finfee
  • Tjomsan

Ta starkare kaffe och rulla i kokosflingor. Strösocker blir för sött tycker i alla fall jag.

I julas testade jag att smaksätta en halv sats med konjak (som jag sedan rullade i brunt/beige chokladströssel) och den andra halvan smaksatte jag med cointreau (och rullade i Apelsinkulor - finns i strösselhyllan på affären). Gjorde lite större bollar som jag sedan lade i "småbrödsformar". Blev ganska snyggt om jag får säga det själv.

Kommer ihåg att de smakade nästan ingen konjak/likör så det räcker inte med att bara byta ut mängden ex vis konjak mot lika mycket som det brukar vara kaffe i receptet. Man får nog smaka sig fram (ta det lungnt bara!) och sedan sätta havregryn och margarin så att det blir en bra konsistens. Man kanske skulle ha i lite rivet apelsinskal (som annca skrev) i cointreaubollarna för att få mer apelsinsmak. Kanske skulle det vara gott med kaffelikör i? Amaretto?

Det går alldeles utmärkt att frysa in chokladbollar och dom är bara godare när dom är lite kallare än bara kylskåpskalla. Med ett glas mjölk...

• Esping

Åhhh, nu blev jag supersugen på att baka! (om detta kallas att baka?) Vet att jag när jag var liten följde ett recept som hette 'Lekskolans negerbollar' (jo, det hette så på den tiden) som var supergott, och däri var det mycket riktigt starkt kaffe.

Ska genast inventera skafferiet och se om jag kan röra ihop en sats, nu när jag är hemma och väntar på bebis! Kan vara bra att ha i frysen sen när bebisen ska visas upp också. (Fast innerst inne vet jag ju att de kommer vara slut långt innan dess....)

Tack alla!!

Svar på tråden Recept på chokladbollar med lite 'vuxnare' smak?