• smurfliten

Förslag på roligt personligt brev önskas!!

Hej!

Jag har nu suttit och kollat in gamla trådar om hur man skriver personligt brev men jag tycker inte det var så bra svar på många av dom Hemlis..

Jag vill skriva ett roligt personligt brev så jag sticker ut ur mängden! Jag vill få komma på en intervju (något jag aldrig fått göra på dom jobben jag sökt förutom när jag var 18 år och sökte sommarjobb).. HUR skriver jag ett roligt pers.brev? Ni får gärna skicka förslag...

Dom jobben jag söker är väl mest vårdjobb som tex som vårdare och arbetsterapeut (om det nu finns några ute).. Men jag kan tänka mig att söka annat också för jag vill inte vara arbetslös!

Kom igen och ge mig MASSOR av förslag!!! Cool

♥ Världens bästa spöke - Emma 050623 ♥
  • Svar på tråden Förslag på roligt personligt brev önskas!!
  • Flutterby

Jag vill också veta, har nyss börjat söka jobb igen o konkurrensen är ju stenhård. Svårt att ens få komma på intervju, så då måste man kanske sticka ut för att märkas.

• smurfliten

puffar.. Ingen som har lite bra förslag!? Räcka ut tungan

• Fräknig donna

Jag har ett liiiite roligt förslag på hur ett personligt brev kan se ut:

"Har vi träffats förr? Om inte så kan jag berätta att jag är en mycket positiv, energisk och flexibel XX-åring från XX, som har lätt för att anpassa mig till både folk och arbetsuppgifter. Ordning och reda och hög kvalité känns viktigt för mig. Jag är också den sortens människa som är noggrann och känner stort ansvar för det jag gör.

När jag inte jobbar umgås jag mycket med mina vänner och bekanta. Jag är väldigt förtjust i att XX.
    Jag tror andra uppfattar mig som XX och XX person, en som har lätt för att skapa nya, och behålla befintliga kontakter. Som person är jag dessutom mycket XX, XX och arbetar mycket målinriktat.

Idag arbetar jag inom XX branschen, närmare bestämt som XX på XX i XX.
    Jag söker i första hand arbete inom följande områden:
    -XX
    -XX

Jag hoppas att jag väckt ert intresse och ser fram mot ett personligt möte där jag kan berätta mer om mig själv.

Vänliga hälsningar,
    XX"

Ja, man får naturligtvis fylla i det som stämmer överrens med en själv och sitt arbetssätt...
    Men ett liknande personligt brev har gett mig jobb iallafall Lycka till!

• Fräknig donna

Ja, eller hur! hoppas det kan vara till hjälp

• smurfliten

Jättetack!!

• sara30

En liten pekpinne bara: det blir inte särskilt personligt om du kopierar brevet ovan, även om du fyller i egna intressen etc. Tycker dessutom att brevet ovan liknar de flesta ansökningar jag sett, dvs det sticker inte ut särskilt mycket.

Försök inte skoja till det för mycket, eller var för klämkäck. De arbetgivare jag känner är ganska trötta på klämkäcka brev. Vill hellre ha seriösa, kortfattande och välformulerade brev.

Och glöm för bövelens skull inte att börja med det viktigaste! Många glömmer att nämna att de skriver för att de är intresserade av jobbet som utannonserats, i stället rabblar de upp en massa positiva egenskaper, intressen etc. Och arbetgivaren står undrande vad den här människan egentligen vill... Börja alltså med varför du skriver till dom och varför du är rätt person för jobbet! Och utforma ditt CV så att du lägger det senaste jobbet eller utbildningen överst (är exempelvis utbildningen relevant för att få jobbet ska den ligga överst. Tidigare jobb är i så fall sekundära). Och beroende på hur gammal du är eller hur mycket du pluggat, så strunta i att nämna högstadiet eller jobb du hade 10 år tillbaka i tiden (om de inte är relevanta för det nya jobbet vill säga)

Ett litet tips kan vara att skicka en CD med brevet istället för att maila. Gör ett snyggt omslag så väcker du nog uppmärksamhet! Lite beroende dock på inom vilken bransch du söker jobb. Gå på magkänslan! Lycka till!

• smurfliten
    sara30: SJÄLVKLART ska jag inte kopiera av det!! Jag ville ha ltie förslag eftersom jag aldrig får komma på intervju så känner jag att jag måste ju skriva dåligt! Jag skulle självklart inte skriva ett helt klämkäckt brev för sån är jag inte som person men en del saker som "väcker" arbetsgivarens intresse kan ju vara bra att ha så jag någongång kan få komma på en enda intervju!

Men du gav många bra förslag som jag kommer ha nytta av.. Det med CD var riktigt bra men frågan är om det passar in i vårdbranschen? *funderar* Stort tack till dig också! Jag ville bara klargöra att jag inte ska kopiera av allt ovan.. Men det är alltid bra med andra formuleringar än dom jag skrivit och säkert kört fast i under alla ansökningar.. Räcka ut tungan
Svar på tråden Förslag på roligt personligt brev önskas!!