• Lukka

Ni som har häst och familj, hur hinner ni med allt?

Jag funderar på hästköp, men hemma diskuteras det fram och tillbaka hur vi ska få tiden till att räcka till. Jag kommer snart att börja jobba heltid (till ca 16 på dagarna) och snart börjar lillen på dagis och då ska man hämta honom efter jobbet och laga mat o.s.v. plus att man vill ju få lite tid med sonen efter jobbet... Hur gör ni andra rent praktiskt som har häst och barn och arbetar heltid? Beskriv gärna era dagar och kvällar så får man kanske några idéer om hur man kan lösa det hela...

• Svar på tråden Ni som har häst och familj, hur hinner ni med allt?
  • abnocto

Måste bara få säga att vi har ingen häst och vi hinner inte allt för det. Så det handlar nog om prioritering.....

• Lukka

abnocto:
    Vad menar du med det? Att alla som har häst prioriterar den framför barnen?

• wozzgirl

Jag tror inte att hon menade så...
    Men som småbarnsföräldrar så har man svårt att få tiden att räcka till. Vill man senha häst så får man ta o prioritera och planera tiden väl. Tex att man skippar tv-program, en fika med kompisarna etc istället...

• CuteElliz

mina grannar har häst... mannen e hemma me barnen den tiden hon rider... nu kan hon inte rida pga att hon nyligen fått ett barn igen... men så fungerar de annars...

• mammasfavvo

Hej.
    Jag har både häst och familj,två små på 21 & 2 månader och det blir en del planerade. Jag har fördelen att ha eget stall på gården så jag kan gå ut dit när jag vill och det passar, oftast efter att barnen gått och sova för natten. Sen så måste man ju inte rida varje dag, utan varanan kan räcka(beror på vad hästen trivs med)

• Jempa L

Det beror nog mycket på hur du kommer att ha hästen uppstallad...

Jag har hästen hemma, och det är inte hästen i sig som tar tid för mig, utan allt fixande runtomkring. Täcken på/av, in utsläpp, bära vatten till hagen, mockning, fodringar hovslagarpassning osv. Hämtning av hö och strömedel flera ggr om året osv.
    Det är en bråkdel av tiden jag tillbringar på hästryggen. Det är ju förstås skillnad om man har hästen inackorderad någonstans där de sköter allt åt en och man åker dit enbart för att rida och pyssla med hästen.

Efter att ha varit med hästen på klinik i veckan kan jag inte annat än råda dig till att bli medryttare istället. Då slipper du stå som fakturamottagare

• Nallatalla

Jag har 2 hästar,man och en son på 1år.
    Jag och min man delar hästintresset så det är inga problem!
    Sonen får oftast följa med och iblan är han hos morföräldrarna eller farföräldrarna.
    (om vi ska göra något speciellt i stallet)

/ Nalla

• Sha

Har iofs inte fått vårt barn än (om en månad ca), men har två hästar. Har dem oxå hemma på gården. Har tänkt att ha med barnen så mycket som möjligt, men när jag ska rida är det tänkt att maken tar hand om barnen. Det är så vi planerat det iaf. Sedam får man se hur det fungerar...

• Sha

Glömde säga att just nu har jag en tjej som hjälper mig med en av hästarna då jag inte kan rida. Är för stor. Den andra är en unghäst. Där hjälper maken till en hel del och går på promenader och lyfter fötter mm mm mm

Tror inte du ångrar dig om du köper en häst. De är ju så underbara!!!

• fantasy

jag är i stallet på kvällstid, pappan lägger barnen själv då så jag får fara till sallet, ofta är jag där på dagen oxå och då får barnen följa, fast då kan man ju inte träna hästen utan det får vänta tills man är där själv..
    sen har jag en medryttare tre dagar i veckan.
    har ett barn på två år och ett på två månader.

Allt funkar, om man vill att det skall funka men då hinner jag ju inte göra så mycket annat på kvällen utan det blir typ sängen då man kommer hem.

Svar på tråden Ni som har häst och familj, hur hinner ni med allt?