• Viking och Loke

Sammanväxta tår

Tråden kanske inte passar bra här säg om ni tycker så...

Jag har en sån med sammanväxta tår. Hans "pek & lång" tår sitter ihop på bägge fötter.

Undra nu lite hur vanligt det är om det är nån som har operrat i sär sitt barns tår m.m.

Han har även eksem och mycket torr hud nu ser den ena foten helt hemsk ut just vid dom tårna röd torr och flagig hud.

• Svar på tråden Sammanväxta tår
  • kerstin71

Hej,

min Markus, 8 mån idag har sammanväxt stortå och pektå, heter det så? Detta ingår i hans syndrom (du kan läsa mer i min presentation om du vill)

Läkarna menar att det inte kommer att ha någon påverkan på hans gång utan att det mer är av kosmetisk karaktär om vi vill operera. Vi kommer troligtvis inte att göra något åt tårna då han har så många andra saker som behöver opereras (arm, ev syn och hörsel)

Ska tydligen vara rätt smärtsamt då de får transplantera hud från ex benet till tån då de delar och det saknas hud just där.

Kram Anna

• tossin

Min pojke som har dysmeli har oxå sammanväxta två tår. Men det ska inte åtgärdas eftersom det inte har någon betydelse för gåendet. Det hör väl nog till gruppen dysmelister det som din son har.

• Viking och Loke

...................

• Viking och Loke
     Elias sammanväxta tår red..jpg

Inte så bra bild men så ser det ut på bägge fötter.
  • angeleye82

Fanns en liten kille på mitt förra jobb som hade det så..men vet inte vad de gjorde med det..

• Bee

hej! tänkte bara säga att både min mamma och jag har så oxåpå båda fötterna och har haft det helalivet. mitt har blivit liiite mindre med åldern men det mesta är kvar. har inte haft några problem av det alls nånsin! (annat än att måsta svara på frågor om det =)) tänkte bara säga det !
    M

• Mamma till tre kottar

Har en bekant var dotter (med funktionshinder) och make (utan funktionshinder har delvis sammanvuxna tår, de två längs ut i deras fall.

Kan väl tänka att enda bakslaget är att man inte kan ha "tåstrumpor", men det är någ inte en SÅ stor förlust...

Vad gäller eksem föreslår jag hydosil hudsalva. Det har gjort under mot atopiska eksem som sonen har.

• Kim och Mike

Min mamma har sammanväxta tår.. Man har ju i ingen direkt funktion i tårna så det är nog inget du behöver bekymra dig över om det nu inte ligger nån kromosomavikelse bakom då villsäga ..men det borde ju redan ha kollatsa upp om så e fallet!!

• Doudoune

Min man och min lilla 4 månaders har så, jag tycker att det är bedårande!!

• veera

Jag har också ihopväxta tår och inte har jag haft det minsta problem av det! Det enda som inte går är att ha tåsockor och det klarar jag mej utan. Min dotter har endast liiite ihopväxta tår, men min lillebror har lika som mej så jag antar det bara är en av många egenskaper som går i arv, typ grop i hakan(som jag också har). Bra att ha lite simhud mellan tårna!

• Doudoune

Men vad är egentligen problemet? Det är ju helt ofarligt. Ser de irriterade ut på något sätt?

• Jalapeno

väninna som ser ut så men inte hennes barn och en annan väninnas dotter. Dottern stod i kö till barnortoped i över ett år innan de fick tid (verkligen nedprioriterat fall). Man gör inget åt det.

• Frenna

Min son har det och sedan han föddes för åtta månader sen har jag fått veta om fem personer jag känner i samma ort (ca 3000 inv) som har det. Och alla utan övriga funktionshinder...

• 7barns mamma

Har levt med sammanväxta tår på bägge fötterna i snart 35 år.Har aldrig haft några besvär av det.

Svar på tråden Sammanväxta tår