• isa275

föräldrapenning innan BF - hur funkar det??

Hej, jag skulle behöva hjälp med det här med Föräkdrapenning innan barnet är fött! Är det så att man får ta ut det 60 dgr innan beräknad födsel? Och om så är fallet, kan man vara hemma på heltid då? Kan man va hemma på heltid men ta ut pyttelite på sin FP (jag vill inte "slösa" bort föräldradagar innan bebisen ens är född)??

Jag känner att jag snart måste vara ledig för att förbereda mig mentalt osv inför förlossning och bebis. Har väldgit stressigt jobb och jag bara "Måste" va ledig snart.

Snälla hjälp mig!

• Svar på tråden föräldrapenning innan BF - hur funkar det??
  • mye

jo det stämmer att det är 60 dagar...men man väljer hel halv eller 8 dels dag!

• isa275

Alltså, man kan välja att vara ledig heldag men bara få ut pengar för en 8dels dag?? E lite trög så jag fattar inte riktigt..

• Sånglärkan

Jag tog ut halvtids FP ca. 1,5 mån innan BF, men då jobbade jag alltså fortfarande halvtid.
    Det var en intressant fråga du ställde; kan man vara hemma heltid, men ta ut bara halva dagar...? Hoppas någon klok människa kan svara dig!

• 81an

Det borde man kunna. Jag ska nämligen vara hemma heltid men bara ta ut typ 2 dar sen när barnet är fött, så det borde vara samma innan.

• isa275

81an: jag det är så jag tänker! Jag ska också va hemma heltid men vill "spara" dagar och bara ta ut litegrann, efter BF. Det borde ju va samma innan bf. Undrar bara vem man ska fråga.?

Jag ansökte om att jobba deltid men det avslogs! E därför jag undrar! Jag orkar ju inte jobba, känns helt sjukt att det inte godkändes att jobba deltid nu när jag är höggravid! Inte minst med tanke på att jag är dokotrand-anställd och det drabbar verkligen INGEN om jag jobbar 100%, 50% eller om jag ens är där.

• 81an

Ta och ring FK imorgon och hör. Det är ju en enkel fråga som de BORDE kunna svara ja eller nej på.

Förstår stressen, är också doktorand, men har varit hemma med HP sen 3e mån. Förstår inte varför du inte kunde gå ner i tid, som du sa som doktorand jobbar man ju för sig själv liksom. Vilket område forskar du inom?

• isa275

Jag är geolog! Jag har börjat skriva i "doktorandtråden" nu också!

• 1 tu 3

Om man har en fast anställning tror jag man har "rätt" att vara ledig en viss tid innan barnet kommer och ändå behålla sin SGI, utan att behöva ta av sina FP dagar. Det handlar ju då om man har råd att vara hemma utan ng lön. Men det är ju eget val.

Men är man tex, som jag, arbetslös, måste man antingen tex vara inskriven på AF, ta ut fp eller vara sjukskriven för att få kvarstå i sin SGI. Känner jag att jag inte orkar stå till AFs förfogande och söka jobb, utan bara vill ta det lugnt innan bf måste jag alltså ta ut hel FP.

Vad som gäller när man är doktorand vågar jag inte svara på. Bäst som sagt att ringa idag till FK och fråga.

• Carisma95

Som 1 tu 3 säger; har man fast anställning har man rätt att gå ner i arbetstid (eller inte jobba alls antar jag?) 6 månader innan BF utan att man förlorar sin SGI.
    Alltså kan du vara "mammaledig" utan att ta FP.

• isa275

Jag är doktorand med anställning. Jag har ringt Föräskringskassan förut och då fick jag reda på att det är som ni säger att man kan gå ned i arbetstid utan att man förlorar sin SGI. Men jag tänkte att det är nog så att man har "rätt" gentemot försäkringskassan att gå ned i arbetstid...e en annan sak om man har rätt gentemot sin arbetsgivare. Men sen läste jag det här utdraget ur Föräldraledighetslagen (jag visste inte ens att det fanns en):

Vid barns födelse

"En kvinnlig arbetstagare har rätt till hel ledighet i samband med sitt barns födelse under en sammanhängande tid av minst sju veckor före den beräknade tidpunkten för förlossningen och sju veckor efter förlossningen.
    Mammaledighet behöver inte vara förenat med att föräldrapenning betalas ut."

Så det verkar jag faktiskt så att man ha "rätt" att va ledig Får väl ta upp det med min arbetsgivare. Knasigt att jag ens ska behöva göra det dock.

• CCA

Pratade med försäkringskassan igår. Jag har begärt helt föräldraledigt på jobbet från 18/9 men vill inte börja plocka dagar förens 1/10 vilket var helt OK enligt FK.

• Safiren

Lite OT men bra att veta.

Ett tips om ni ska ta ut FP innan barnet är fött och gör det via nätet.

Där finns en fråga, tror det är nr 3, där man skall fylla i för vilken tid FP gäller, om det är under graviditeten och "vanlig" FP för när barnet är fött. Man kan svara ja, nej eller delvis.

Delvis är egentligen det rätta svaret om man ska ta ut FP INNAN man fått barnet OCH lägger in uppgifterna innan barnet är fött.

Detta går inte, man måste välja JA på frågan för att komma vidare. Jätteknasigt men efter en lååång session med FK:s internetsupport var detta instruktionerna jag fick :)

Om man väljer delvis är man tvungen att lägga in födelsedatum, vilken man ju inte har om man lämnar in begäran INNAN barnet är fött.

:) Lycka till

Svar på tråden föräldrapenning innan BF - hur funkar det??