• Brucean

Minorah/Menoran

Behöver ganska kvick hjälp, blir inte klok på om Minorah/Menoran är det samma som den sjuarmade ljusstaken som symboliserar den brinnande busken OCH den åttaarmade som symboliserar oljan i templet som räckte i åtta dagar...
    Alltså kallas de båda Minorah eller e det bara den sjuarmade som gör det?
    Och i så fall kallas den åttaarmade ngt spec?

• Svar på tråden Minorah/Menoran
  • Brucean

Puff puff, ngn med judisk expertis måste det väl ändå finnas på denna sajt?

• Chaia

Den åttaarmade ljusstaken kallas Menorah. Om jag inte minns fel så har man åtta armar (plus en "portvakt", alltså nio armar) för att inte efterlikna den i templet.

Utan kunskap - ingen insikt. Utan insikt - ingen kunskap
  • Brucean

okej då fattar jag skillanden mellan den åttaarmade och den nioarmade, men flera sajter jag varit inne på kallar den sjuarmade för Menorah - och den sjuarmade och den åtta/nioarmade kan väl inte ha samma namn? Eller...

• Chaia

Hmm, du kanske har rätt i att endast den sjuarmade kallas menorah. Den åttaarmade  brukar kallas chanukia (chanukaljusstake). Måste nog fundera vidare..

Utan kunskap - ingen insikt. Utan insikt - ingen kunskap
  • Brucean

Tack för hjälpen iaf :)

• elims

Den 8-armade ljusstaken brukar för det mesta kallas Chanukia.

Den 7-armade ljusstaken kallas Menorah. Det var den ljusstaken som stod i Templet.

Att den skulle symbolisera den brinnande busken har jag dock aldrig hört. Intressant! Vad har du läst/hört det?!

• Brucean

Tack så mycket för hjälpen!

• Chutzpah

En liten rolig historia....

Jag flyttade till Sverige för elva år sedan. Vid den första julen så trodde jag att det fanns massor med judar i Sverige, .....adventsljusstakar i alla fönster, ni vet!! Jag tyckte att det var jättekonstigt att alla judar hade dessa fula ljusstakar.

Svar på tråden Minorah/Menoran