• Helusa

filmjolk i usa ?

finns det filmjolk i usa o isafall vad heter det ?

• Svar på tråden filmjolk i usa ?
  • sweedy

Ett bra tips för recepthjälp är recepthjalpen.se

De skriver så här: Det amerikanska buttermilk och svenska filmjölk är inte riktigt samma sak, men filmjölk funkar oftast bra som ersättning för buttermilk. Buttermilk heter egentligen kärnmjölk på svenska, och är den restprodukt som blir kvar när man kärnar smör från grädde. Någon har rekommenderat att blanda buttermilk och naturell youghurt (plain yoghurt) för att ännu mer efterlikna den svenska filmjölken.

Det är så nära du kan komma här.

• Helusa

usch det later inte alls lika god ,onskar jag kunde aka hem en runda o ata allt jag ar sugen pa haha

• Tinkolina

Jag har för mig att buttermilk smakade ungefär som filmjölk när jag drack det när jag bodde i Canada.

• Gravid18

vet att det ska finnas en affär som säljer svenska matvaror men kommer inte ihåg vad den heter, min faster bor i USA så kan ta reda på det men det.. Men det beror på var USA du bor

• Tinkolina

ikea säljer ju svensk mat, men kanske inte mejeriprodukter, eller?

• Helusa

jag bor i michigan , vi har ikea men dom har bara lite godis o kottbullar ,sylt o sant .

• Nemita

När jag var i Ann Arbor, Michigan, så hittade jag en delikatessaffär som hade massor av svensk mat, tex knäckebröd och julmust. Det måste väl vara väldigt svårt att importera mejeriprodukter, men det kan ju vara värt att kolla om de har fil. Jag minns tyvärr inte vad stället hette, men det borde ju bara vara att fråga någon som bor där om en delikatessaffär med utländsk mat.

• Anoke

Helusa - Det finns "Kefir" som är som svensk fil, möjligtvis lite tjockare Jag blev överlycklig när jag hittade det, har sett det i flera affärer. Finns i en massa smaker men även plain vilket är som vanlig filmjölk Det är ju inte i tetrapack utan i flaskor så det kan vara därför som man missar det!! Tyvärr är det ganska dyrt (iaf här på Manhattan) 3-4 dollar för nästan 1 liter men det är värt det lite då och då

IKEA här i New York har inte heller fil. De verkar inte ha några såna färska produkter!

• Helusa

nar vi anda ar inne pa matvaror sa passar jag pa att fraga vad heter kebab i usa har for mig att det finns att koppa har ?

Svar på tråden filmjolk i usa ?