• MiaBu

EN tallrik flingor (utan socker) m. sylt.

Var hos BM den 31/8 06 och då tog hon något prov. Det visade sig att jag hade för mkt socker 8,4 (efter frukost). Hon sade att gränsen var 9.

Är det någon som har haft liknande? Vad har ni gjort i så fall. Själv är jag i vecka 26 nu.

Jag hade ätit havreflingor med mjölk och lite sylt på eftersom de är osockrade. Blev jätteförvånad över att det kunde vara så att sockret steg p.g.a. en tallrik flingor (utan socker) m. sylt.

• Svar på tråden EN tallrik flingor (utan socker) m. sylt.
  • Erita

sylt har väl väldigt mkt socker?

I´m not scared of dying, I just don´t want to
  • MiaBu

Ja men jag tog bara lite sylt, typ en matsked max.. Man blir så orolig för att äta fel hela tiden..

• Tisseltott

Hur lång/kort tid innan provet åt du? Man kan ha förhöjda värden även av mat som inte innehåller "socker".

• Erita

eh jag åt nog likadant under hela graviditeten som jag gjorde innan
    sen tog du ju provet nästan direkt efter
    har du några problem med diabetes eller liknande annars?

• MiaBu

inga problem annars, värderna förut var normala, 4,7 o 4,9. Jag åt cirka en haltimme innan... Men jag försöker ju undvika godis o läsk osv. allt med mkt socker o sen blir det en 8,4

• Erita

Värdet åker alltid upp efter mat, det finns socker i maten (naturlig)
    inget att oroa sig över
    du kan dricka läsk och äta godis, men som alltid och kanske lite mer nu än annars, ska man begränsa det.

• MiaBu

ja kanske det..

vad dumt att jag kanske kan bli skickad på en utredning ifall jag ätit ngt sött innan undersökningen - det kan ju bli så..

• Erita

Tror faktiskt inte det är någon fara.
    Du kan ju börja föra en mat-dagbok så kan både du och BM se vad du har ätit.
    Sen kan du alltid läsa innehållsförteckningen noga och kolla hur mkt socker maten innehåller per portion.

• Alderia

Och om du skulle bli utredd så slipper du ju i alla fall oroa dig, om allt är som det ska alltså. Är det inte det så kan man ju rätta till det på en gång. Slutet gott, allting gott!

• juna

Jag fick också ganska högt, kommer inte ihåg hur högt. Men blev också förvånad. Jag hade ätit en tallrik fil med fruktsallad o osockrade flingor. Borde ju vara nyttigt, tycker man. Ska till BM nästa vecka, blir intressant att se vad värdet är då...

• Maggi74

Jag har fått graviditets-diabetes och behandlas med insulin (vilket antagligen inte kommer att drabba dig), men min läkare sa att all mat innehåller socker.

Jag vet när jag gick på kinesisk restaurang och käkade buffé, höll mig undan allt som innehöll söt-sur sås, men ändå fick jag ett resultat på 11,4 efter middagen. Tydligen så är ris inte alls bra om man har sockerproblem......

Corn-flakes innehåller ganska mycket socker, även om de är "osockrade", så det är jättesvårt att veta vad man bör och inte bör äta!
    Jag kan rekommendera mörkt bröd med hela korn (typ danska eller tyska osötade grov-bröd). Exempelvis lingon-grova eller kavring innehåller mycket socker trots att det är grova bröd, så man kan bli ganska lurad.....

Lycka till!

• Grodan80

Innan min inskrivning i v.13 åt jag fruktkräm och mjölk. Till det tog jag en mjukmacka med ost och tomat.När BM tog blodprov hade jag också ett högt sockervärde, kring nio om jag kommer ihåg rätt.

Detta ledde till att jag var tvungen att göra en glukosöverbelastning någon dag senare.Detta visade dock helt ok värden och sedan dess har mina blodvärden varit ok vid varje inplanerad kontroll.

I v.29 fick jag göra ytterligare en glukosöverbelastning eftersom det tydligen är rutin när man fått göra en tidigare under graviditeten. Även denna gång gick det bra.

Vad jag vill säga är att det tydligen kan ge ett högt sockervärde om man har ätit just innan man kollar sockret.Kanske var det bara en tillfällighet att kroppen inte orkade ta hand om allt socker?

Så oroa er inte i onödan, ett högt värde behöver inte betyda någonting.

• Luddvar

Åt du en halvtimme innan provet så visade det ju fel. Här måste man ta provet på fastande mage.Man ska gå efter vad blodsockret ligger på 1 1/2 till 2 timmar efter att man ätit. Jag hade grav-diabetes nu när jag väntade min kille, som kom i feb. Jag fick kolla mitt blodsocker 7 ggr varje dag och vara noga med kosten. Flingor är inte bra. Cornflakes höjer blodsockret kanon-snabbt. Liksom sylt, som man ska akta sig för om man har grav-diabetes. Alla mjölkprodukter ger högt blodsocker oxå. Det ska man ta max 3 glas/ dag av och inte på samma gång. Potatis, ris, vitt bröd höjer blodsockret snabbt. Frukt höjer blodsockret snabbt. Ett äpple t.ex är ca 3 sockerbitar. Däremot är grönsaker helt ok, pasta, bulgur, klibbfritt ris, bröd med hela korn ger en långsammare blodsockerstegring. Musli med grönt nyckelhål är ok. Jag fick göra extra ultraljud eftersom risken är stor att bebisen växer snabbt och blir fet men samtidigt så blir den svag och kan få svårt att orka med en förlossning. Så visst är det viktigt att äta rätt.

• Luddvar

Glömde skriva att jag skulle hålla mig inom dessa värden:
    4-4,5 innan måltid
    Max 7 ca en och en halv till två timmar efter måltid.
    Jag hade inga problem med det efter att jag lagt om kosten lite så min grav-diabetes var nog inte så allvarlig. Värdena är ju väldigt lågt satta när man är gravid. En "riktig" diabetiker får ligga lite högre.

Svar på tråden EN tallrik flingor (utan socker) m. sylt.