Åt du en halvtimme innan provet så visade det ju fel. Här måste man ta provet på fastande mage.Man ska gå efter vad blodsockret ligger på 1 1/2 till 2 timmar efter att man ätit. Jag hade grav-diabetes nu när jag väntade min kille, som kom i feb. Jag fick kolla mitt blodsocker 7 ggr varje dag och vara noga med kosten. Flingor är inte bra. Cornflakes höjer blodsockret kanon-snabbt. Liksom sylt, som man ska akta sig för om man har grav-diabetes. Alla mjölkprodukter ger högt blodsocker oxå. Det ska man ta max 3 glas/ dag av och inte på samma gång. Potatis, ris, vitt bröd höjer blodsockret snabbt. Frukt höjer blodsockret snabbt. Ett äpple t.ex är ca 3 sockerbitar. Däremot är grönsaker helt ok, pasta, bulgur, klibbfritt ris, bröd med hela korn ger en långsammare blodsockerstegring. Musli med grönt nyckelhål är ok. Jag fick göra extra ultraljud eftersom risken är stor att bebisen växer snabbt och blir fet men samtidigt så blir den svag och kan få svårt att orka med en förlossning. Så visst är det viktigt att äta rätt.