• kozzan

vad kostar att skicka paket frpn usa?

är det nån som vet vad det kostar att skicka ett paket på ca 0,5kg från usa till sverige... tänkte buda på ett par skor på ebay...

• Svar på tråden vad kostar att skicka paket frpn usa?
  • getingmidja

Mitt smartaste tips är definitivt att maila och fråga säljaren!
    Det kan skilja en massa från den ena till den andra, en del är bra på att ta hutlöst betalt för frakt och emballage.
    Tänk även på att du kan åka på tullavgift + moms.

www.usps.com kan man läsa om USA´s postavgifter.

• kozzan

det var ju inte lika kul... jag ringde tullverket som sa att man får ta emot ett paket för upp till 300kr. sen tar posten ut en avgift på ca 100kr sa hon. skorna jag beställer har en momssats på 8% + tull på 25%. det blir dyra skor...

• getingmidja

Det man kan göra är att be säljaren skicka paketet som "gift", samt att han/hon skriver ner värdet till ca 10-15$.
    Då klarar man sig ofta.

• Poena

Sjukt nog är det billigare att skicka grejer från USa och hit än inom Sverige
    När jag har beställt ex kläder, vikt kanske 0,5-1 kg har jag sällan betalt mer än ca 80:- SEK. Har för mig att USPS är billigast, de är också snabba + att mina paket från dem har inte fastnat i tullen.

- Min blogg om skönhet & mode - www.familjeliv.se/Bloggar-1-12/b23122.html
  • kozzan

jag mailade personen och fråga vad de skulle skriva... känns dumt att be nån "fuska"... förklarade vårt system så de kanske erbjuder sig.... vi får se...

• kozzan

han svara att han skickar det som gift och lägsta möjliga värde... vad händer om de öppnar paketet och ser att det ligger skor för ca 800kr i...

• jassikan

Då blir det nog till att betala tullavgift etc, ändå. Men då blir det troligen på värdet som överstiger beloppet för gåvans maxbelopp.

• kozzan

men om han skickar det som gåva och skriver att det är värt 250kr och så öppnar de och det är värt 850? man kna inte få böter eller så?

• waersta

men frågan är ju vad han fått ge för skorna i usa.. de är ju inte lika mycket värda där som här..

• getingmidja

kozzan---> Är det en firma eller enskild person som ska skicka skorna? Det behöver ju inte ligga ngt kvitto med i paketet som påvisar värdet av skorna.
    Jag har vid ett flertal tillfällen då jag handlat från USA snällt mailat och frågat om säljaren kan skriva ett mindre värde samt skicka paketet som "gåva", det har de gladeligen gjort då jag skrivit och förklarat att det kan bli väldigt dyrt med svenska tull- och momsavgifter annars.

• kozzan

waersta: de är importerade från australien och de kostar ungefär 5-600kr där så de säljs för 7-800kr i usa.

getingmidja: det är en enskild person som skickar skorna. eftrersom det ärganska onödigt med garanti så behöverr jag inget kvitto...

• missteddy

som mest har jag betalr 20 dollar i frakt och då var det många saker och paketet vägde kanske 2kg eler något sådan

• kozzan

frakten blir på 15dollar skrev han

världens finaste tjej bor hos mig
  • missteddy
    kozzan skrev 2006-09-07 08:58:52 följande:
    frakten blir på 15dollar skrev han världens finaste tjej bor hos mig
    det är ganska normalt jag burka betala mellan 10-20 dollar
Svar på tråden vad kostar att skicka paket frpn usa?