• LaMickis

Skoda fabia kombi

Hej alla! Jag tränger mig in här lite i pappatråden och chansar på att ni kan hjälpa oss. vi står i valet och kvalet. octavia eller fabia? vi vill kunna få in vagnen men ändå kanske få plats med några kassar om man åker o handlar eller kanske bilar i sommar o vill få med oss väskor.
    är helt såld på fabian egentligen och ser octavian som en lösning om fabian skulle vara för liten :)
    undrar nu om det är någon som har en fabia och hur det är med bagageutrymmet? vagnen vi ska skaffa är en cangoo nizza.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2006-09-15 08:24:03:
    det lutar helt klart åt octavian om det bara kunde dyka upp någon bra. någon som har koll på mitsubishi space star? eller opel astra? opeln är min sambo helt emot och jag försöker samla plusinfo om den, någon som har nåt bra argument?

• Svar på tråden Skoda fabia kombi
  • vw frippe

Hej Vi hade en Fabia som låne bil i ett par dagar. fick knappt in vår Brio Race sitt vagn sambon fick tryckas in i bak sätet hon satt bakom mig ca 185cm lång. Väldigt trång bil...
    Vi skulle ta octavia. är sugen på RS combi den nya modellen.
    // Hoppas det blir bra iaf det är ni som ska välja...

• Silverpil

vi har en fabia combi och får plats alldeles utmärkt, visst det är lite trångt men det fungerar.
    Vi har en emmaljunga sittvagn och den får plats utan problem i bagaget, tillsammans med packning.

vi är fem stycken i familjen två vuxna tre barn, barnen med varsin bilstol. autobaby i framsätet, en bakåtvänd höger bak, en framåtvänd med rygg vänster bak. Frugan tycker det kan bli lite trångt då hon sitter i mitten bak men allt fungerar bara man vill. Kanske är vi inte de mest storvuxna personerna det kanske beror på det.

Har haft vår skoda från juni ungefär och vi är supernöjda kom precis hem från en resa på 15 mil och det gick kanonbra...

Hoppas ni kan enas om någon av bilarna...

• raggarn

Men om man ska sitta två vuxna och ett barn eller tre vuxna i baksätet så är det ingen höjdare. Finns helt enkelt inte plats för axlarna på bredden utan en får sitta på snedden. Bör även tillägga att samtliga tre vuxna som vid tillfället satt i baksätet absolut inte var särskilt bredaxlade. Men så länge man bara åker fyra i bilen är det en riktigt vettig bil. Har för mig at bilen baseras på Volkswagen Polo, så det är en rätt så trång bil.

• Bullseye78

Det fungerar säkert hyfsat bra i fabia om man tänker till o e lite påhittig, men i mitt fall skulle jag nog hellre välja en octavia kombi för de har bra bagageutrymme...
    Har dock själv en Vw Golf halkombi från 03 :=) och det fungerar för oss....

• Blazing orange

Hej. Jag skulle utan tvekan ta Octavian, funderar själv starkt på en sån nu i höst.

• fazzan

Tja, jag har en Skoda Octavia -06:a, grymt nöjd, får in vår stora Teutonia vagn utan problem..

• tomsus

Mitsubishi space star kan vara riktigt trevlig och går att få med en bra fyrhjulsdrift. Värt att kolla upp. Japanska bilar brukar ha otrolig driftsäkerhet.
    Varför inte kolla upp Toyota och Subaru också?

Själv tycker jag att en bra fyrhjulsdrift är viktigt både för säkerhet och vinterkomfort.

Octavia kombi är annars ett bra val, och den finns också som 4x4 (en enklare Haldex variant) om man tycker man behöver det.

Opel astra kan jag inte rekommendera.

• Benganfans

Tomsus: varför inte en astra? den verkar ju vara rymlig. och soppa snål Ska skaffa ny bil nu för sambon börjar få problem att komma in i bilen nu när hon börjar bli rundare runt magen... och astran känns riktigt trevlig att köra och åka i. men tyvär ingen 4x4 som jag verkligen gillar att köra med.

• tomsus

Benganfans, det är inga personliga erfarenheter jag kan bidra med angående Astra, men de bekanta som haft Opel har sagt "Aldrig mera Opel"... Då jag provkörde tyckte jag den kändes som en lite rappligare Ford, så jag skulle nog hellre köpa en Ford Focus eller liknande istället.
    Men jag kan såklart ha helt fel så det viktiga är ju att det känns bra för er och att ni får bra service/garantier.

• Benganfans

Har kört omega tidigare och trívdes med den kör astra i jobbet nu låne bil iofs och den är pigg och kul att köra. men alla tycker ju olika. men det är som sagt olika för alla. känner dom som är nöjda med reunalt men jag skulle aldrig skaffa det då jag har haft min firma bil på service där och dom aldrig åtgärdar felet jag lämnar in den för....

Svar på tråden Skoda fabia kombi