• anlee

axel ur led

I lördags natt hoppade min axel ur led! Vilken smärta..! Har fortfarande ont och kan inte lyfta armen riktigt. Nån som vet om man måste till läkarn eller blir det bra så småningom? Jag är dessutom överrörlig så jag har mkt problem med lederna. Igår var jag på vattengympa med axeln...duummt..!Hade så ont inatt. nån som vet vad man ska göra?

• Svar på tråden axel ur led
  • Vitvå

Med risk för att låta tjatig och lämna samma svar i alla trådar så tycker jag att du absolut ska kontakta läkare.
    De kan göra en röntgenundersäkning för att se att allt är ok, sen kan du ju få smärtstillande på recept och kanske sjukskrivning...

Så kontakta läkare är mitt råd..
    Kram på dig och lycka till...

• Pokergirl

min mamma var tvungen att ha sin axel fixerad i två veckor. Nu fastnade hennes ur led och dom var tvugna att dra den tillbaka i narkos.

• anlee

ok-tack för svar! Ska ringa läkaren nu.
    Vitvå:
    Är långtidssjukskriven pga min överrörlighet m smärtor och har tack och lov redan smärtstillande. Men det har aldrig gått ur led innan. Det har "kraskat och krasat"i flera veckor när jag rört axeln så det är nog bäst att röntga. Tack!

Pokergirl:
    Förstår att de var tvungna att dra tillbaka den i narkos om den fastnade! Såå ont som det gjorde!! Är ändå van vid starkasmärtor men detta var fruktansvärt..bäst att kolla upp.
    mvh anlee

• Vitvå

Lycka till...och hoppas att allt går bra.

Kram igen...

• anlee

Tack och kram tillbaka! Kolla in min kommentar i din gästbok så får du dej ett gott skratt!

• Vitvå

Hur har det gått med din axel?

• anlee

Har inte fått röntgensvaret än. Men det känns bättre iallafall. En sak som jag tycker är konstigt är,att man aldrig får reda på direkt om det är bra eller inte. De kan ju iallafall säga om det är bra så man slipper oroa sig? Vet du varför det är så? Är det ingen läkare där som tittar på dem direkt eller är det bara röntgenpersonal? Hur mkt får de säga? De måste ju kunna se hur det set ut,eller..?

• Aquilon

Röntgensköterskorna kan i många fall tolka bilder ganska bra, de har trots allt sett några tusen under sin karriär, men får formellt inte lov att ställa några diagnoser. Sköterskor med självbevarelsedrift låter alltså bli att berätta för patienten, eftersom de inte gärna vill få däng av ansvarsnämnden. Vi röntgenläkare tittar inte alltid på bilderna omedelbart. I vissa fall (icke akuta undersökningar) kan det dröja dagar innan bilderna granskas slutgiltigt.

• anlee

Ok-tack! Jag är sån som inte gärna frågar utan bara"underordnar mig" sjukvården! Men det är ju alltid fritt fram att fråga. Du som då är läkare-vad tittarman efter när axeln gått ur led? Jag har inte skadat mig utan det beror troligen på min hypermobilitet. Kan man bryta nåt? Ursäkta du kanske alltid får frågor så fort du säger att duär läkare...!Mvh anlee

• Aquilon

Ja, man kan "bryta nåt" i samband med att axeln går ur led, men vanligen är det då någon form av våld inblandat (fallolycka, epilepsianfall eller liknande). Det som oftast går sönder är nedre delen av ledytan på skulderbladet. Är det stora fragment så brukar ortopederna vilja sätta dem på plats igen. Det man inte ser på vanlig slätröntgen är förstås alla skador på mjukdelarna. Där krävs magnetkamera.

• anlee

Jaha.Då har man väl superont? Jag har svårt att lyfta armen vissa lägen och det värker lite men det är bättre än förra veckan. Har ju värktabletter så det tar bort det värsta. Vi får väl se när det kommer då. Ska få remiss till ortopeden åxå.

• anlee

Har fortfarande inte fått svar från röntgen!! Får ringa snart,men det kan inte varit nåt allvarligt då brukar man väl höra det snabbare. Nu kanske man läggs i högen"ej Akut"..
    Men jag har tagit det lugnt så det är bättre men kan inte lyfta den i vissa lägen. Tack för omtanken! Kram

Svar på tråden axel ur led