• Ms Marriot

era barns favoritmat!!!!

Nu ska jag ta mig samman och börja laga middag varje dag till min lilla tjej och mig, vill inte att hon ska bli en kräsen typ som sin pappa

Nu vill jag veta eran bästa mat därhemma, vad som är populärt och så!! Snälla ge mig några goda (och lätta) recept!!!

• Svar på tråden era barns favoritmat!!!!
  • Dino78

Min tjej äter typ allt!
    Spaghetti och köttfärssås, makaroner och köttbullar, mos och fiskpinnar och pannkakor men även lite mer "sofistikerade" rätter som potatissallad med marinerade fläskkotletter och olika gratänger.
    Jag brukar göra en korvgryta som är väldigt god tycker hela familjen:

400 g falukorv
    1 burk krossade tomater
    8-10 potatisar
    1 purjolök eller gul lök
    1 röd paprika
    1-2 morötter
    1 burk creme fraiche
    Vatten + buljong

Skär korv, potatis, paprika, morot, purjo/lök i bitar och fräs det. Häll på en burk krossade tomater och vatten så det täcker (ca 3-4 dl). Krydda med lite svartpeppar. Jag har en krydda på kvarn från kocken som heter baislika och vitlök,den brukar jag ha i med. Sen får det puttra tills potatisen är mjuk och då rör jag i creme fraichen och sen är det klart!

DIF i själ och hjärta
  • Hallonmopeden

4-åringes favorit är rådjursgryta... Båda killarna äter verkligen allt, häromdagen åt vi mormors kålpudding, mums... Falukorv och stuvade makaroner är också gott!

• pingus

Sonens favorit är spagetti och köttfärssås...speciellt om mormor gjort den...

• Ms Marriot

Dino78: Det låter riktigt gott!!! jag ska absolut prova den rätten.

Min tjej äter inte så mycket, hon har sina favoriter, men gillar ingenting annat. så läste jag att ett barn kan behöva provsmaka en sorts mat många gånger innan barnet börjar tycka om maten, så jag ska försöka vara ihärdig och prova och prova.

• Ms Marriot

hallonmopeden och pingus och dino78. Åt era barn "allt" även när de bara var ett år, eller har ni fått prova många ggr?

• Hallonmopeden

Båda sönerna har verkligen ätit allt från början (runt 1 år). De är matglada som bara den... Men visst ibland behöver man kanske prova flera gånger innan det gillar en smak.

• Dino78

Min tjej var petig just när jag introducerade mat men från runt 10 månader har hon med glädje gluffsat i sig allt
    Som idag mumsade hon hemmagjorda curryköttfärsbiffar med jasminris och stekta tomat och squashskivor
    Tacos älskar hon (men hon äte rdet som plockmat och inte i tortilla/tacoskal.
    Brukar göra pizza och hemgjorda strips och hamburgare oxå...ja som sagt,allt verkar gå ner!

Hur gammal är din lilla?

DIF i själ och hjärta
  • Hannah76

Min dotter har alltid ätit allt, men jag kryddade iof hennes burkmat när hon var liten..

• soome

Min son är 16 månader och älskar köttbullar och makaroner m ketchup=)

• Dino78

Ytterligare en korvgryta som dottern älskar:

Ett paket grillkorv (Dennis kör jag med)
    Frysta ärtor och morötter
    Potatis

Koka upp vatten och i med potatisen (när dom är över 1 år har man i buljong oxå, blir godare då). När potatisen är mjuk har man i grillkorven som är klippt i bitar och ärtor och morötter. Citronpeppar är gott till! Det är en slags soppgryta. Är barnet litet mixar man det med spadet så har man bra konsistens! Smaskigt. Detta älskade jag som barn!

DIF i själ och hjärta
Svar på tråden era barns favoritmat!!!!