• Hatter

Hur farligt är mögel för graviditet?

Hej,

Jag bor på Irland där alla hus verkar vara mögelinfesterat...min lägenhet förmodligen mer än de flesta! Det är alltid fuktigt och kläder tar två dar att torka efter tvätt. Det luktar illa och jag mår också illa av att vara hemma. Nu har jag dessutom fått möss!!!

Nu undrar jag, kan detta vara farligt för barnet? Jag är i vecka 22. Mår inte alls bra och har ont i magen nästan hela tiden. Känner mig orolig. Vill flytta men de lägenheter/hus jag har tittat på har mer eller mindre varit i samma skick.

• Svar på tråden Hur farligt är mögel för graviditet?
  • trötter22

mögel e aldrig bra. man kan ju dö av det, speciellt om det e fel sorts mögel

• Hatter

Det var det jag också oroade mig över, men jag hittar ingen information om det på nätet då jag googlade. Finns det någon som kan rekomendera nån sida med mer information? Vill främst veta hur det kan påverka barnet. Skulle också gärna vilja ha tips på hur man kan bättra hemmiljön.

• Frangipani

Eftersom man rekommenderas att helt undvika tex bireost som är en mögelost så borde ju det vara livsfarligt att utsätta sig för mögel som finns i hus. Jag tror att det är farligt både för dig och barnet. Men jag kan inte säga att jag vet. Om det är sån tar säkert Moderkakan bort en del men inte allt. Likaväl som alla andra kemikalier och farliga ämnen som man andas/luktar in är skadligt för dig och ditt barn så tror jag att sannolikheten är stor att mögel också är det. Sedan kanske det hänger på koncetrationen. Om du är osäker och du inte kan prata med någon som vet på Irland kanske du kan söka dig till en MVC eller sjukvårdsupplysningen i Sverige.
    tex kan du ringa 0771801801
    sjukvårdsupplysningen i Södra Älvsborg. Om inte annat kan de säkert hänvisa dig till någon kunnig inom området.
    Jag skulle nog vara mycket försiktig.

Lycka till och hoppas du hittar en bättre lägenhet utan mögel eller andra obehag för allas hälsas skull.

Svar på tråden Hur farligt är mögel för graviditet?