• simi

nån vits att serva symaskin från -76

Är nu så otroligt sugen på att sy kläder till dottern och andra små roliga saker. Jag har en gammal symaskin från -76, en husqvarna (för övrigt Jubileumsmodellen som kom iom att Kungen och Silvia gifte sig, det ni...). Den behöver servas och ev lagas då undertråden trilskas. Jag kollade med vår reparatör och en service kostar ca 750 kr. Jag har ingen koll på detta med symaskiner, är det nån vits att serva (och ev reparera) en så gammal symaskin för kanske runt 1000-lappen?? Eller är det slöseri och bättre att köpa en ny?

• Svar på tråden nån vits att serva symaskin från -76
  • turia

gamla maskiner är oftast väldigt tåliga!!
    det man köper idag håller ingenting.
    om jag hade råd skulle jag nog satsa på reparationen..
    är ju dessutom en kuriosa att ha kvar

• annca

Gamla maskiner brukar vara bra mycket mer hållbara och kraftiga än nya plastgrejor!
    Fast det kanske mer gäller ännu äldre saker, som galma 50- och 60talsmaskiner...

~*~ Det är lättare att prata än att säga något ~*~
  • barnlängtand

Laga den!!

Maskinerna från 70-talet funkar oftast bättre än de nyaste maskinerna.
    Skall du få en hyfsad bra ny maskin så får du lägga ut rätt mycket mer pengar.

• Flissi

Min mamma servade ganska nyligen båda sina två gamlingar, den ena från mitten av 70-talet & den andra från precis i början. De går som klockor nu så jag tror nog det kan vara värt det! (om man bara syr "enklare" tyger & rak & sicksack!!

Vad jag förstått så är det mkt bättre kvalite & hållbarhet på de gamla än att köpa en billigare modell ny!

• simi

Tack för detta, då blir det reparation!!

• Jossebell

abosolut värt att lägga pengarna på lagning. Särskilt när det är en maskin av ett känt märke. Den bästa och tåligaste modell som tillverkats är husqvarnas gröna modell men den är nog tidigt 60-tal om jag inte minns fel

• Miss Lau

Det är absolut värt pengarna!
    En ny maskin som är lika bra kostar betydligt mer att köpa, och de lågprismaskiner som finns är oftast riktigt usla.

Svar på tråden nån vits att serva symaskin från -76