• Mausiii

Vill du vet något om svamp?

Hej!

Nu är det svampsäsong! *jippi!*

Undrar du något om svamp (matsvamp, giftsvamp, förväxlingssvampar till matsvampar, var de växer osv), så får du gärna fråga mig, så svarar jag så gott jag kan.
    (Jag är utbildad svampkonsulent.)

• Svar på tråden Vill du vet något om svamp?
  • Jossebell

jag har ofta vandrat i skog och mark och brukar plocka bär. men jag har ALDRIG hittat kantareller. Vart trivs de? vad ska jag söka efter?

• Mausiii

Om du bor i en stad, så försök ta dig en bit utanför stan. För alla jagar efter kantareller.

Kantareller trivs ihop med olika sorters träd, framför allt gran och björk. De växer sällan ensamma. Hittar man en, så hittar man ofta flera. Ett tips om man väl hittar lite kantareller, är att hålla en kantarell mot marken, så man vet vilken färgnyans man ska leta efter...

Du kan hitta kantareller på flera ställen:

*I granskog. Ofta finns det mossiga sumpmarker och de är ofta kantade av gran. I barrmattan under granarna kan man hitta en massa kantareller.

*I granskog och blandskog kan man även hitta kantareller i skogsgläntor, där de kan växa i gräset.

* I skogsvägkanter i gruset (undvik att plocka om det är vältrafikerat)

*Uppe i fjällen bland fjällbjörk.

Det gäller att hitta de första ställena. Sedan går det av bara farten. Svamparna återkommer på samma ställen år efter år. De växer rätt långsamt, så man kan gå tillbaka och skörda varannan, var tredje vecka om man hittar sig en "guldgruva".

De första kantarellerna brukar titta upp redan kring midsommar och sedan förekommer de mer eller mindre rikligt fram tills svampsäsongen är över i november.

• miasz

Hej!
    Är det sant att svamp "nästan inte innehÅller nån näring utan mest fyller ut magen och är svårsmälta?"
    Tack!
    Mia

• Mausiii

Jo en sak till...

Det växer inte lika mycket svamp i bärris och i djup mossa. Så leta på lite andra ställen i skogen och inte bland bären...

• Mausiii

miasz