• Mausiii

Vill du vet något om svamp?

Hej!

Nu är det svampsäsong! *jippi!*

Undrar du något om svamp (matsvamp, giftsvamp, förväxlingssvampar till matsvampar, var de växer osv), så får du gärna fråga mig, så svarar jag så gott jag kan.
    (Jag är utbildad svampkonsulent.)

• Svar på tråden Vill du vet något om svamp?
  • Jossebell

jag har ofta vandrat i skog och mark och brukar plocka bär. men jag har ALDRIG hittat kantareller. Vart trivs de? vad ska jag söka efter?

• Mausiii

Om du bor i en stad, så försök ta dig en bit utanför stan. För alla jagar efter kantareller.

Kantareller trivs ihop med olika sorters träd, framför allt gran och björk. De växer sällan ensamma. Hittar man en, så hittar man ofta flera. Ett tips om man väl hittar lite kantareller, är att hålla en kantarell mot marken, så man vet vilken färgnyans man ska leta efter...

Du kan hitta kantareller på flera ställen:

*I granskog. Ofta finns det mossiga sumpmarker och de är ofta kantade av gran. I barrmattan under granarna kan man hitta en massa kantareller.

*I granskog och blandskog kan man även hitta kantareller i skogsgläntor, där de kan växa i gräset.

* I skogsvägkanter i gruset (undvik att plocka om det är vältrafikerat)

*Uppe i fjällen bland fjällbjörk.

Det gäller att hitta de första ställena. Sedan går det av bara farten. Svamparna återkommer på samma ställen år efter år. De växer rätt långsamt, så man kan gå tillbaka och skörda varannan, var tredje vecka om man hittar sig en "guldgruva".

De första kantarellerna brukar titta upp redan kring midsommar och sedan förekommer de mer eller mindre rikligt fram tills svampsäsongen är över i november.

• miasz

Hej!
    Är det sant att svamp "nästan inte innehÅller nån näring utan mest fyller ut magen och är svårsmälta?"
    Tack!
    Mia

• Mausiii

Jo en sak till...

Det växer inte lika mycket svamp i bärris och i djup mossa. Så leta på lite andra ställen i skogen och inte bland bären...

• Mausiii

miasz

Ja, svamp är rätt hårdsmält mat. Svamp innehåller ingefär 90% vatten och 10% torrsubstans (fibersubstans, lite näringsämnen, vitaminer och mineraler).
    Svamparnas cellväggar är inte uppbyggda av cellulosa som hos växterna, utan av en kolhydratform som heter kitin (liknar det material som skaldjur är uppbyggda av). Man tror att denna kolhydrat har positiv påverkan på tarmarna, precis som fibrerna i grönsaker/frukt och spannmål...

Svamp innehåller ingen livsnödvändig näring som vi inte kan få genom andra livsmedel. De innehåller i princip inget fett eller spjälkbara kolhydrater. De proteiner som finns i svamp är främst enzymer, som innehåller alla livsnödvändiga aminosyror, och är av bättre kvalitet än många växtproteiner. Karljohan innehåller mycket protein för att vara svamp. Svamp är mager mat, men kräver lite fett i pannan, eftersom smakämnena är fettlösliga.
    1 % av svampens färskvikt är minerälämnen. Det är en hög siffra. Förutom höga halter av kalium innehåller svamp kalcium, järn, zink, mangan och selen. Det finns även en del vitaminer, som B-vitaminer och C-vitamin i svamp.

Kort sagt är svamp ingen livsnödvändig föda för oss idag, men svamp är god och mager mat, som har bra fibereffekt på tarmarna och innehåller mycket mineralämnen.

• miasz

TACK! Wow, vilken suverän hjälp!!! ))

• Mausiii

miasz

Det var då lite så!

• Mausiii

Tips!

Jättegott kryddsmör på kantarell

Det här kan man t ex göra om man bara hittar någon enstaka liten kantarell och det inte räcker till en sås eller svampmacka!

Gör på samma sätt som om du skulle göra vitlökssmör, fast ta motsvarande mängd RÅ gul kantarell och pressa i vitlökspressen (blanda ihop med smör och lite salt)

Rå kantarell är lite pepprig i smaken, så har man i för mycket blir det starkt!

Används som vanligt kryddsmör, t ex på en köttbit, till kokta grönsaker etc...

• Mausiii

He,he jag vet!
    En vän till mig/kollega har gjort den. Den rekommenderas varmt.

• miasz

HEJ!
    Finns du kvar?
    Jag undrar om det vita ludd som dyker upp på mina köpta champinioner efter bara två dagar är mögel? Vi har ett ganska fuktigt hus...
    Hur ska man bevara champinioner - kallt eller varmt? Lufttätt eller inte???
    Det händer varje gång när jag inte tillagar dem direkt!

• Pokergirl

Rekommendationen är svalt och i papperspåse, ej plastpåse, då blir det lätt fuktigt.

• miasz

AH, tack! ))
    EH, svalt=kylskåp förresten??

Svar på tråden Vill du vet något om svamp?