• Anonym (väninna)

Stödfamilj, hur mycket i ersättning???

Jag har en väninna som har blivit beviljad stödfamilj.
    Hon frågade om jag kunde tänka mig att ställa upp eftersom det inte finns så många familjer att tillgå.

Det skulle gälla 1 helg i månaden som vi skulle ha dem.
    (två barn, 16 månader och 3,5 år.)

Är det någon som är stödfamilj, hur mycket skulle man få i ersättning för en helg???

Hur mycket har ni era stödbarn och hur mycket får ni i ersättning???

• Svar på tråden Stödfamilj, hur mycket i ersättning???
  • Anonym (**)

Det är inte därför man blir stödfamilj.

• Anonym (nyfiken)

nej, men man kanske vill veta ändå

• imperia72

Min mamma var kontakt mamma åt en pojke för ca 5 år sedan.... jag vet att det är inviduellt hur mycket man får, beroende på vad för "problem" barnen har... min mamma hade en pojke med adhd och hon fick 500 kr per dygn + omkostnader, så var det då men det är nog inte så stor skilnad mot nu

• mirre2

Varför ringer du inte dom på komunen som tar hand om sånt?
    Låter som du bara vill bli stödfamilj för pengarna och så ska de absolut inte vara..de ska vara FÖR BARNEN inte för PENGAR
    men hoppas jag mistolkar dit inlägg

• Anonym (blir arg)

ts har ju inte änns nämt att hon gör det för pengarna. Man måste väl få lov att fråga utan att folk får förutfattade meningar eller ?

• mirre2

ANONYM (BLIR ARG): Nej inte direkt men hon undrade inte alls hur de går till bara va hon får betalt!Tolknings fråga ju va hon menar

• Lola Jämtland

Jag skulle oxå vilja veta vilken ersättning jag får om jag skulle ställa upp som stödfamilj.

Är det en konstig fundering alltså?

//Livet går inte i repris
  • Missboss

Det är nog ganska olika från kommun till kommun så ring och fråga för din kommun.

• Anonym (väninna)

Tack för svaren...

Och tack för svaren på de frågor som jag ändå inte ställde.
    typ: -"av vilken andlednig ska jag ta hand om barnen...."
    (Sikka moraltanter det finns... *suckar och ler*)

Men för er som ändå är väldigt nyfikna så var frågan om pengar ang att min pojkvän inte vill ha barn i huset, men om han får reda på att man får ersättning för det så kanske han hade gått med på det, eftersom det bara gäller en helg i månaden...

Och de pengarna hade man kunnat spara till en utomlandssemester eller liknande... Skulle kanske funka som en booster för honom...

Men tyvärr så låter det på honom som om det inte kommer hända...

• mirre2

ts: JAg moraltant de va de roligaste jag hört Tack för att jag fick ett gott skratt iaf

• Anonym (väninna)

mirre2 :

Skickar över en nybakt skiva med paj, och mycket grädde vid sidan om...
    Du hamnade långt upp på min plussida...

• Liwa1

Känns inte lämpligt att ni skulle vara stödfamilj om din sambo inte vill ha barn ihuset men kan tänka sig det om ni får pengar för det.

Stöd handlar inte om pengar utan stöd för barnet och det ska man kunna tänka sig utan bringa in pengar i det hela.

Vill ha alltså som du skriver inte ha barn i huset så ska han inte ha det heller om han får pengar för det.

• Anonym (lotta)

Jag ringde faktiskt kommunen igår då jag också ville bli stödfamilj - eller kontaktfamilj som det nu heter.

Hon sa att man får arvode (som lön) och omkostnadsersättning. Arvodet är inte mycket, tror hon sa som lägst 140-150 kr/dag och dubbelt lör/sön/helgdag. De gör en bedömning från fall till fall och bedömer t ex hur krävande barnet är att ta hand om, hur mycket bilresande man behöver göra osv och beräknar arvodet pga det. Är det ett "normalt" barn och inga speciella resor utöver det normala så blir det alltså lägsta ersättningen. Sen tillkommer då omkostnadsersättning. De beräknar hur mycket extra matkostnader och liknande man får pga av barnet och så ersättning för aktiviteter och annat. T ex kan de ge ersättning för att införskaffa en billigare säng till barnet.

Svar på tråden Stödfamilj, hur mycket i ersättning???