• Tesso

Jysks spjälsäng....

Tänkte höra om det är någon som hört något om den spjälsängen som finns på jysk nu? Den vitlaserade (jag har inte sett den där så länge).
    Den förra var det ju massa skriverier om att barn fastnat med huvudet mellan spjälorna.
    Har inte hittat någon annan som jag gillar!!!
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Jysks spjälsäng....
  • PuhBjörn

Jag har inte hört något om den men jag tycker att den är jättesnygg!!!

• ROSEN1

hejs svejs!
    Jag har köpt den och den verkar vara kanon,väldigt stabil och robust så jag tycker inte du ska tveka...nikolaj heter den sen har du skötbord i samma serie som jag oxå köpte....

• Tesso

Va precis och kollade på den igen.... För typ hundrade gången!
    Den är ju bara sååååå fin!
    Det blir den, verkar bra tycker jag.

• Mamsi

Jag har den gamla modellen.
    Om det är "SIMON" ni menar den är i naturfärg och med böjda gavlar. Har haft den till två barn (inköpt -99) och har aldrig haft något problem med att de fastnat. När min barn varit så rörliga att de skulle kunna få ut huvudet genom spjälorna så har huvudet varit för stort. Innan dess har man ju spjälskydd. Mina barn har inte varit så stora när de föddes och haft litet huvudmått.

JAG HAR OCKSÅhört talas om detta och därför haft koll på det. Hade ju redan haft den till ett barn och använde den till mitt andra barn när rapporten kom så jag behöll den.
    Men jag har hört att grejorna från JYSK inte är de bästa. Har hört att de återkallat vagnar, en som hade en babysitter där ifrån "klassiska modellen" hade satt en varningslapp på vår BVC mottagning. Hon hade satt barnet i sittern och sen hade sittern rasat ihop så barnet fallit i golvet!!

Så kolla nooooga innan ni köper på jysk

• AnnaZ

Här är lite tips på vad man ska kolla på när man köper säng. Gå tebax till Jysk med tumstocken i högsta hugg och mät!

? Kontrollera spjälavståndet. Det ska vara mellan 45 och 65 millimeter. I botten får det inte vara större mellanrum än 25 millimeter.

? Det ska vara minst 60 centimeter från bottens nedersta läge till sängens övre kant. Från det översta läget och till kanten måste det vara minst 30 centimeter. Måtten tas utan madrass, max madrasshöjd är 10 centimeter.

? Ryck och slå i fogar, botten och spjälor.

? Kontrollera att det inte finns några sprickor i träet och utstickande hörn, skruvar eller liknande som barnets kläder tex. kan fastna i.

? Inspektera särskilt botten samt lås till höj- och sänkbara sidor.

/Anna

• snutti

Gå in på viforaldrar.se

De har testat massor med spjälsängar, lösenordet är Sova, tror inte att Jysks spjälssängar är godkända tyvärr...

• Mamsi

Såhär står det på vi föräldrars test på Simon spjälsäng på jysk:

Anmärkningar:
    ? För stora mellanrum mellan många av spjälorna, risk för att barnet fastnar.
    ? Märkning för högsta madrasshöjd saknas.
    ? Vassa kanter som barnet kan skada sig på.
    ? Botten går sönder i stöttestet och klamrar lossnar.
    ? Sammansättningen i gaveln glappar.

Jag har kollat min säng (gjorde det när rapporten kom, för ett år sen eller nåt tror jag). Jag kollade alla eventuella vassa kanter och hittade inga, glappar gör den inte heller och mina två barn har stått och hoppat i den som små (den lilla använder forfarande den) plus att min stora som nu är 5 har legat i den.

Vill inte förespråka den, vill bara berätta att jag nog haft tur med just min.

För övrigt har jag som sagt tyvärr bara hört dåliga saker om jysks barngrejor.

• snutti

Tror att det är det första positiva jag hör om Jysks barngrejer som Mamsi berättar...

• Tesso

Men jag tror att den här är ny....
    Den finns bara i vitlaserad, och det är väldigt små avstånd mellan spjälorna. men tyvärr vet jag inte vad den heter.... ska kolla det.
    tack för alla svar!

• PellePlutt81

Jag har köpt nikolaj spjällsäng och skötbord och tycker de är jätte fina.. pratade med killens kompis som jobbade där och frågade om deraqs förra sängar som blev indragna.. o då sa han att det var som sagt inte godkända (simon och syrran) men nikolaj hade genom gått testet och klarat av kriterierna.. Jag har monterat ihop allt och tycker det känns stabilt. sen finns det absolut inga vassa kanter eller för stort mellanrum mellan spjällarna... Har tyvärr inte fått bebben än så jag har ju inte testat den " in live " men jag tror att det kommer fungera ganska bra me den .

Svar på tråden Jysks spjälsäng....