• Gosgrodan

Äta löjrom som gravid?

Såg i ett annat inlägg någon som sa att man inte bör äta löjrom som gravid? Det har jag aldrgi hört förut, och jag känner inte igen det från SLVs rekommendationer heller. Vad säger ni andra, äter ni löjrom? Stenbitsrom etc?
    Tacksam om någon kan reda ut begreppen kring detta då det är en riktig favorit för mig som jag hoppas få äta måånga gånger de närmaste månaderna!

• Svar på tråden Äta löjrom som gravid?
  • BlåRosen

ÄT!! å njut.. .. det är ingen som helst fara...

• Tjohalia

Jag läste för ett tag sen i en tidning att löjrom skulle vara ok att äta som gravid, la det på minnet då jag älskar löjrom Tidigare har jag varit osäker och undvikit det för säkerhets skull men nu äter jag det.

Gravid igen
  • Gosgrodan

Ok, det låter ju bra!
    Blev förvirrad där en stund, trodde jag hade koll på SLVs rekommendationer...

• Smulan 79

Jag kan inte heller hitta det på SLV.. Men jag har iaf ätit det en gång under grav. Hoppas verkligen att det var OK.

• TorpSara

Löjrom går bra. Även om det är en fet fiskprodukt som kan komma från östersjön så äter vi så oerhört små mängder att eventuell dioxinkoncentration blir försumbar.

• Smulan 79

Okej, så det är inte listeria eller toxmoplasmos man är orolig för? Som sagt, det var en liten matsked Kalix löjrom på restaurang.

• Mrs Ray

Så vitt jag vet kan man äta löjrom, ishavsrom, stenbitsrom osv om den är på burk. Man ska inte köpa i lösvikt dock, för det är väl då det kan ha skett en tillväxt av bakterier. Livsmedelsverkte nämner bara Stenbitsrom som ok i sin lista, men säger inget alls om de övriga (varför?)

De här rekommendationerna känns ju lite vaga, på nåt sätt. jag undrara t.ex.: om jag köpt tillåten stenbitsrom i burk och gjort en kall sås på den, kan jag äta resterna av såsen nästa dag? Och kan jag äta det som eventuellt blivit kvar i burken med stenbitsrom en annan dag??

Det är inte lätt att äta rätt alla gånger...:)

• kissenkalas

Hejhej

Jag älskar rom, och fattade inte varför det bara var stenbitsrom som var listad som ok på livsmedelsverkets lista. Är ju inte direkt så att man kan knalla in på vilket konsum som helst & köpa det i kylhyllan.
    Så, jag ringde dem och frågade, och fick till svar att all rom man kan köpa i burk, typ konserv, är helt safe. Jag fick intrycket av att den som satt samman listan inte riktigt visste att det finns olika sorters rom.

Svar på tråden Äta löjrom som gravid?