• Bamses matte

Väcker ni era barn på dagen?

Hej
    Undrar om ni låter era barn sova tills de vaknar på dagarna eller om ni väcker dem efter en viss tid ?
    Anledningen att jag frågar är att jag undrar om nattsömnen blir störd om de får sova hur länge/mkt som helst på dagen?

Är novis inom barnområdet så man måste ju fråga

• Svar på tråden Väcker ni era barn på dagen?
  • Puffy75

Lite olika. Efter 3 mån ålder försökte jag hjälpa dem att finna rutiner och det har funkat för oss!

• strojes

det beror ju på hur gammalt barnet är.
    min dotter är 1,5 år och får inte sova för sent på dagen eller för länge. max 2 timmar och inte efter tre helst inte längre än till två halv tre, beroende på när hon somnade och hur hon sovit natten innan.

• Mamma till Prins Bus

Min son är sex månader och jag väcker aldrig honom när han sover på dagarna.
    Har hört att en god dagsömn inte konkurerar med nattsömnen utan snarare tvärt om, vet inte om det stämmer för alla men för oss är det så.
    Kan tänka mig att man kanske styr sömnen mer när han blir äldre men än så länge får han sova så länge han behöver, dock ungefär vid samma tidpunkter på dan.

• sloke

Jag har haft barn som sovit dåligt på dagen från 2,5-3 månaders ålder, bara sovit korta stunder. Så när jag sedan styrt upp sömnen vid 4 månaders ålder så har jag väckt dem och haft fasta sovtider!

• Minilott

Vår gosse får sova max en timme på dagen! Sover han längre har vi honom uppe till sena natta. Det fungerar kanon och han sover hela natten( ca 19:30- 08:30)

• Tsarinna

Min flicka på 11 månader behöver sova 2,5-3 timmar under dagen.
    Då sover hon oftast morgon och eftermiddag. På morgonen får hon sova tills hon vaknar, på eftermiddagen får hon inte sova efter kl. 16.
    Vi började vara restriktiva med sovtiden runt 7 månader då det började påverka nattsömnen då, innan dess fick hon sova hur länge hon ville på dagarna, och sov ändå nätterna igenom.

• lycklig1

personligen skulle jag aldrig väcka ett barn som sover, enda gången det skulle kunna hända skulle vara om det var fara för barnets liv eller om du flyger och ska till och landa då öronen behöver tryckutjämnas.
    Går efter regeln väck aldrig barn eller valpar som sover.

• PamPam

Oftast får han sova så länge han vill, men på kvällarna är jag nog försiktig och då kan jag nog väcka honom så att nattsömnen inte lider.

Ett tag började han faktiskt sova lite för många timmar på dagen (5!) och för några på natten (8?) och då väckte jag honom nog mitt på dagen också för att han skulle hitta sin gamla rytm (ca 3 timmar på dagen och 10 på natten).

Min son är 9 månader.

PS Ja, en god dagssömn är definitivt ett måste för en god nattsömn. Men dagssömnen får inte heller gå till överdrift som det alltså gjorde ett tag i vår familj.

• Julianna

Bara om vi har en tid att passa. Försöker dock se till att han hinner sova sina 2 timmar.

• zockervadd

hej, min dotter sover så mycket hon vill på dagarna och sover ändå hela näterna, hon är så aktiv att hon behöver mycket sömn.

• Havsjungfrun

Håller med Mamma till Prind Bus.

• tjötas

Bara om det är absolut nödvändigt (om man måste passa nån tid). Annars sover hon väldigt mycket både på dagarna och väldigt bra på nätterna (10 timmar i sträck, oftast utan matning, ibland med en matning).

Min dotter är snart 3 mån.

Sömn föder sömn, har jag fått lära mig. Och att man aldrig skall väcka ett sovande barn!

kan tänka mig att man kan ändra p ådet efter några år eller så. Mina systerdöttrar fick när de var ca 4 år inte sova på dagen längre och somnar istället vid 19 för natten och sover ca 12 timmar.

• Emeraldy

Blir bara lite nyfiken: Varför ska man aldrig väcka ett sovande barn..? *lite okunnig*

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Mysterious

Min 1½ åring vaknar 6.15 ca och sover middag mellan 11.15- 13.30.. hon får INTE sova längre för då får jag inte henne att sova på kvällen 19.15 då hon ALLTID lägger sej. Men hon kan mycket väl sova 3,5 timme om hon får..

Nothing else matters...
  • Bebben

Min 1½ åring vaknar ca kl 07 på vardagarna och somnar ca kl 20. På helgerna om hon inte är för trött så stannar hon uppe till ca 20.30 och sover till kl 8 på morgonen. Hon sover alltid efter lunch, från ca 12.15 till kl 15.00 absolut inte längre.

Ska tilläggas att hon inte går på dagis ännu. Pappa är föräldraledig. Det blir nog skillnad i tider när det blir dags för dagis.

Svar på tråden Väcker ni era barn på dagen?