Smittar vattkoppor utomhus??
Eller kanske bara inomhus? Sonen o dottern har träffat en kompis utomhus idag som har vattkoppor.. kan jag vänta mej att dom är smittade?
Eller kanske bara inomhus? Sonen o dottern har träffat en kompis utomhus idag som har vattkoppor.. kan jag vänta mej att dom är smittade?
ja det kan du nog...
har dom varit i hudkontakt med varandra, så kvittar det nog om dom har varit ute eller inne...men det smittar nog lättare inne, for då är det mindre plats att röra sig på..men det är så olika om dom smittas eller inte..
grabben och den sjuka tjejen stod sådär kind mot kind o diskuterade en nyckelpiga, vet ej om dom kom i kontakt med varandra.. men ändå!
puffar lite...
har de rört i samma saker så kan det smitta... va gla om de får vattenkopper så har de haft det sen..
Smittar som pesten :) Och luftburen smitta! Alltså även utomhus, men givetvis inte så långt/ länge.
Dock smittar det mest i början, den första veckan. Inkubatinstiden är ca 2 v - ni får vänta och se!
Hmm, texten försvann visst..
Hon är i slutskedet av sjukdomen nu... då kanske det inte smittar längre?
Vattkoppor smittar genom droppsmitta... alltså genom utandningsluften, INTE genom föremål etc. kan även smittas genom att man är i direktkontakt med varig koppa, men som sagt, droppsmitta.... och då är det naturligtvis beroende på hur dessa små "utandningsdroppar" vandrar runt i luften,och då ska den mottagliga andas in dessa... sen är man inte alltid mottaglig för smitta. Min dotter var 10 år innan hon "åkte dit", jag var nästan övertygad att hon haft någon lindrig variant, för hon har varit i kontakt med smita sååå många gånger, eftersom jag arbetar som dagmamma, och vattkoppor "går" ju nån gång då o då... men inte förän hon var 10, och då blev det jättevärst!!!! så var glad du om dom får det nu.....
smittar värst i början, men så länge som det finns koppor som inte torkat in....