Utfryst på jobbet
Jag har en vän som jobbar på ett ställe med allmänt dålig stämning. Nu har det börjat en ny kille där "som inte riktigt är som alla andra". Han har svårt att förstå instruktioner och lär sig inte så snabbt, men försöker ändå att passa in i gänget och vad jag förstår är han inte otrevlig på något sätt. Kan tilläggas att han gått i särskola, jag vet inte alls vad som "krävs" för att gå på en sådan, men någon form av särskilda behov har han eller har haft då kanske?
Hursomhelst, jag tycker inte att det borde spela någon roll, men idag pratade jag med min förtvivlade vän som berättar att den här killen är helt utstött, folk skrattar åt honom, hånar honom, fryser ut honom och snackar skit öppet om honom, även när den här killen hör!
Jag blir skitarg och vill vända upp och ner på hela världen, detta måste anmälas!
Men har min vän någon skyldighet att göra något, lagligt eller moraliskt?
Min vän försöker att vara snäll mot den här killen förstås och snackar inte skit. Dock är han rädd för att själv bli hånad och utstött.
Vad är rätt och vad är fel i en sån här situation? Räcker det med att själv vara snäll eller borde han göra mer, anmäla, prata med högre chefer etc?
Håll en vacker ton tack