• pluie

Utfryst på jobbet

Jag har en vän som jobbar på ett ställe med allmänt dålig stämning. Nu har det börjat en ny kille där "som inte riktigt är som alla andra". Han har svårt att förstå instruktioner och lär sig inte så snabbt, men försöker ändå att passa in i gänget och vad jag förstår är han inte otrevlig på något sätt. Kan tilläggas att han gått i särskola, jag vet inte alls vad som "krävs" för att gå på en sådan, men någon form av särskilda behov har han eller har haft då kanske?
    Hursomhelst, jag tycker inte att det borde spela någon roll, men idag pratade jag med min förtvivlade vän som berättar att den här killen är helt utstött, folk skrattar åt honom, hånar honom, fryser ut honom och snackar skit öppet om honom, även när den här killen hör!
    Jag blir skitarg och vill vända upp och ner på hela världen, detta måste anmälas!
    Men har min vän någon skyldighet att göra något, lagligt eller moraliskt?
    Min vän försöker att vara snäll mot den här killen förstås och snackar inte skit. Dock är han rädd för att själv bli hånad och utstött.
    Vad är rätt och vad är fel i en sån här situation? Räcker det med att själv vara snäll eller borde han göra mer, anmäla, prata med högre chefer etc?

Håll en vacker ton tack

• Svar på tråden Utfryst på jobbet
  • bodica

Likaväl som det sker mobbing på en skolgård sker det på arbetsplatser, en del skolor har som policy att de polisanmäler och det tycker jag är en bra policy, visst det kanske inte händer så mycket med anmälan men det är en markering mot de som mobbar.

Jag anser att om man inte öppet säger ifrån är man lika delaktig i mobbingen som de som mobbar. Det kanske är det som behövs ibland att någon säger stopp. Jag anser nog att en sådan sak ska anmälas.

• KickStart

Usch
    Jag blir ledsen när jag läser det du skriver. Sorgligt att vuxna människor beteer sig på det viset men tyvärr händer det inte allt för sällan.

Jag tycker att din vän ska prata med närmaste chef- och förklara hur han upplever situationen. Som chef har man ansvar för att arbetstagarna mår bra och att arbetsmiljön är bra både ur psykiska och fysiska aspekter. Chefen har alltså ett stort ansvar att ta tag i saken.
    Nu är det inte alla chefer som gör det..
    Men det är värt ett första försök.
    Fungerar inte det så ta kontakt med företagshälsovården och/eller de fackliga representanterna på arbetsplatsen.
    Kränkande Särbehandling_är_ förbjudet på våra arbetsplatser och det finns speciella handlingsplaner för detta.

Lycka till!!!!

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • myran02

Om de jobbar inom vården så kan hon anmäla en LEX MARIA.
    Annars är det facket man vänder sig till vad jag vet. det är ju diskriminering så det visslar om det.

• pluie

Tack för era svar!
    Tyvärr så bryr sig inte cheferna alls, så länge jobbet blir gjort skiter de fullständigt i hur de anställda trivs :/ Sanslöst!
    Dessutom har den här utstötta killen nu fått en massa klagomål från cheferna eftersom han presterar för dåligt(!) så idag är hans sista dag på den här arbetsplatsen och han kommer att bli förflyttad till ett annat ställe på måndag. Där har han jobbat förut och där blir han accepterad för den han är och jobbar precis lika bra som alla andra.
    Kanske inte en optimal lösning, men nu slipper han bli ledsen iaf.
    Min vän hade frågat killen varför han inte satt tillsammans med alla andra i matsalen och han hade svarat att han ville vara själv eftersom han hade ont i huvudet och var ledsen inuti.
    Man får ju ont i hjärtat för mindre

Jag bara undrar hur vi ska kunna lära alla barn att det inte är okej att vara taskig mot någon annan, när inte ens vuxna kan bete sig?

• MaNiMi

Ja det är då inte konstigt att mobbing förekommer på skolorna när de som ska vara vuxna beter sig likadant
    Tyvärr är det kanske bäst för killen att få komma till ett annat ställe, såna här mobbarmänniskor har en tendens att bli ännu värre och då kanske mer i smyg om de får en tillsägelse/anmälan.
    Samtidigt så tycker jag ju det är helt fel att det ska behöva vara så, borde ju vara svinen som ska bort istället..

Svar på tråden Utfryst på jobbet