• Mrs Mattsson

är det växtvärk?

min 3 åriga son har på nätterna en tid bara helt appropå skrikit rakt ut, spänt kroppen eller benen o sprakts massor asså typ ryck i benen. jag tror ju själv att det är växtvärk men jag ahr aldrig varit med om det förut. det är jobbigt o se honom så här.
    någon som vet hur länge det håller i? o är detta växtvärk? han ahr sagt nån gång att han har ont i benen.
    jag känner mig maktlös.

♥Min familj♥
  • Svar på tråden är det växtvärk?
  • Mirakel händer

Växtvärk är en ofarlig, övergående men återkommande, värk i benen hos barn mellan fyra och tio års ålder.
    Orsaken tillväxtvärk är ännu okänd. Det finns inget som talar för att det har med barnets tillväxt att göra även om det är en tilltalande förklaring.

Det drabbar ofta fysiskt aktiva barn och skulle kunna vara en form av träningsvärk, vätskebrist eller mineralbrist. Det har bl a spekulerats i kalium eller selenbrist.

Symtom
    I det typiska fallet klagar barnet över värk i underbenet, ofta på framsidan, när det ska sova på kvällen. Ofta somnar barnet för att vakna av smärtan efter ett par timmar.Andra fysiskt aktiva barn kan få vad- eller fotkramper på kvällen vid läggdags. Då känns vad- och fotmusklerna spända och ömma.

Behandling
    I båda fallen bör man massera underbenen och fötterna. Vid kramp sträcker man också musklerna försiktigt. Trösta och ge barnet något att dricka (ej saft eller läsk). Om värken är svår kan man ge något smärtstillande (paracetamol), t ex Alvedon.

• Mrs Mattsson

tack
    det är med andra ord växtvärk eftersom det är bara på natten.
    bra då att jag själv val o massera hans ben men det ärganska påfrestande då det håller i sig några timmar.
    han har haft detta i nåra veckor nu nästan varje natt. så hoppas vi på att det snart är över då

♥Min familj♥
  • firhilwen

Ett litet tips som jag har med mig från min egen barndom och efter att ha haft massor av växtvärk själv är att massera in Algesal-salva på benen. Funkade på mig och funkar på mina egna små.....

Att försöka hålla benen varma är också bra, min äldste ligger ofta med benvärmare på nätterna pga växtvärk. Han växer så det knakar!

• Mrs Mattsson
    firhilwen skrev 2006-09-06 09:54:01 följande:
    Ett litet tips som jag har med mig från min egen barndom och efter att ha haft massor av växtvärk själv är att massera in Algesal-salva på benen. Funkade på mig och funkar på mina egna små.....Att försöka hålla benen varma är också bra, min äldste ligger ofta med benvärmare på nätterna pga växtvärk. Han växer så det knakar!
    vart köper man sån salva?
    ♥Min familj♥
  • Mrs Mattsson

okej ska kolla uppd et

♥Min familj♥
Svar på tråden är det växtvärk?