• sisley

Hur många gånger om dagen kan en katt bajsa egentligen?

Jag tycker min katt praktiskt taget lever i sin kattlåda. Min sambo tömmer lådan morgon och kväll och då är det alltid bajs i lådan!
    Ibland känns det som om hon går dit bara för att hon har tråkigt och så står hon där och krafsar och har sig.

Jag kan tillägga att hon är innekatt och att hon i stort sett bara får torrfoder. Hur är era katter?

• Svar på tråden Hur många gånger om dagen kan en katt bajsa egentligen?
  • Kajsan

De kan bajsa massor!
    Vår ena katt är dessutom pedant, så har den andra bajsat i lådan så vill inte han kissa där, så då kissar han utanför istället (smaaart )
    Den andra blir då sur och hämtar nåt lämpligt klädesplagg av mig för att lägga på kisspölen.
    Imorse hade han dragit dit ett helt lakan från sängen!
    Så här tömmer vi 2 gånger om dagen...

• Nie

En katt ska inte behöva bajsa mer än en gång per dag. Om hon gör det flera gånger kan det bero på att hon antingen är dålig i magen eller för att hon går så fort hon känner att hon behöver bajsa och då kan det ju iofs bli fler. Foder kan också vara en orsak. Vad ger du henne att äta?

Mina katter kan ibland också gå på toaletten för att krafsa. Jag tror att de gör det av tristess eller för att de känner att det luktar lite. Ibland händer det också att den ena går in efter den andra varit där och krafsar över det den andra katten gjort.

/nie

• sisley

Säga vad man vill om katter men vilka personligheter de är...

Jag ger henne lite olika torrfodervarianter. Hon är lite kräsen av sig så vi prövar oss fram. Dock köper vi sådana foder som finns i vanliga matvaruaffärer.

Hon är inte dålig i magen om man kan dra den slutsatsen av hur hennes avföring ser ut.

• Kyltsi

Min katt bajsar massor... men äter massor också. Känns som det var tre katter som gick på lådan o inte bara 1.. tömmer lådan minst 2-3 gånger om dan.

• sisley

Speciellt förtjust i att bajsa är hon när vi precis rengjort lådan...

• Trynträ

Katter är väl som människor. Själv bajsar jag minst 2 ggr per dag. Du får väl kolla så att bajset inte är för löst för då kan det ju bero på att hon inte tål fodret.

• sisley

Trynträ:

*imponerad* Själv är jag inne på tredje dagens förstoppning så min fråga kanske bottnar i att jag egentligen är avundsjuk på katten?

• GladaVirre

åhh så trött på kattbajs, min ena bajsar alltid utanför om det ör nått i lådan *tröttnat*

• Tabby

Vad äter den för foder??Katter som får foder köpt från livsmedelsaffär (utan Bilanx) skiter mer för fodret innehåller mer vegetabiliska produkter som katten inte kan tillgodo göra. Så den maten må vara billigare men man måste ge mer. Så i längden så lönar det sig att köpa foder från zoo.

• sisley

Tabby:

Se svar ovan.

Ja, det kanske är dags att byta till ett bättre foder. *funderar*

Svar på tråden Hur många gånger om dagen kan en katt bajsa egentligen?