• rubina

Till er som säger att ni har en pitbull!

Hej!
    Renrasiga pitbulls finns det mycket få exemplar utav i Sverige.
    De hundar som folk kallar för pitbull är i själva verket blandraser.
    Man blandar in det mesta och staffar, amstaffar och bulldogar är populära.
    Kompisen har en blandras staff/bulldog men säger att det är en pitbull.
    Varför gör man så??
    Det är ju inte ens en pitbullblandning om rasen inte finns med.
    Är det för att det är häftigare att äga en pitbull än en blandras?
    www.pitbull.se/

• Svar på tråden Till er som säger att ni har en pitbull!
  • Blondie 68

Ts: Jo jag ställde mej den frågan härromdagen oxå. Pitbull vad e det för nått ???
    För dom flesta som har en blandis med pitbull inslag kallar dessa för pittbull.
    Vad e det för ras ursprungligen igentligen ??

• iii

häftigt och häftigt... det beror nog på vilka kretsar man rör sig i... På en brukshundsklubb tex så är det knappast någon merit att man har en pitbull

• rubina

Ursprungligen är rasen en bra hund.
    Det är dessa blandningar som görs som blir farliga.
    Du tar en hund och blandar med en annan utan att göra ett mentaltest eller att se bakåt på sjukdomar, släktskap mm.
    Tragiskt.

• Santisen

NJae..
    Min tik är 75% pitbull o 25 % amstaff...dock så är det många som säger att den sista 25% också är pitbull.
    Orkar jag så säger jag att hon är en pb/amstaff fast då måste man stå o förklara vad man menar o vem har tid med det.
    Jag har sagt pb för det var enklast så helt enkelt
    För mig handlar det inte om att vara häftig eller tuff....jag är bara lat.

• rubina

Hej!
    När du skriver att hon är 75 % pitbull menar du då att ena föräldern var en renrasig pitbull och den andra var hälften pitbull?
    Det finns bara 300-400 äkta pittar nämligen.

• Chilimon

Det finns väl både engelska, amerikanska och sydafrikanska sk rednoses va?
    En på mitt förra jobb har i varje fall en engelsk och en amerikansk, brrr ryser lite när man är i närheten av den amerikanska, hon är så biffig och har så brett huvud, och jag tycker inte om dom läskiga ögonen heller

• chilla no1

Chilimon rednose är en färg som vilken hund som helst kan få på nosen, det är ingen speciell ras eller linje.
    MVH

• Yla

Jag håller med till viss del... MEN pit och amstaff är samma ras ursprungligen... amstaffen är bara utställnings exemplaret...
    Jag kan bli så arg när jag hör mammor och pappor säga till sina barn att du får absolut inte klappa den hunden och pekar på min... den är inte snäll fortsätter dom... hur i hela friden vet dom nåt om nån av mina gossar? (har en amstaff och en rottis)

Tyvärr så är det allt för många som utger sig att äga en pit. men i själv verket är det bara ett rent hopkok av olkia raser....

• Santisen

rubina
    japp den ena föräldern var renrasig (Ed Reid bla )dock ej reggad vad jag förståt o den andra hade det berömda Blacknecked Pitty Maggie blodet i sig

• chilla no1

nu vet jag inte vart det inlägget tog vägen, har letat som en tok, men hittar det inte. Angående att det skulle vara nå fel på Blocket pitbull`s kan jag berätta att jag vet en och annan renrasig pitbull kull med fina tavlor som lagts ut på blocket.se.
    Ville bara påpeka det.
    Okej det e inte lika vanligt som en blandis eller bastard, att hitta en renrasig där, men det finns.

• chilla no1

kanske borde tillägga att man inte får skriva ut direkt att det är en pitbull. men att man bara skriver nåt annat, så går det ju hur bra som hellst.
    men kan nån svara mej på varför man just på blocket inte får skriva ut pitbull ? men på andra anonsmarknader går det bra.????
    mvh

• fru Wanqvist

vi har en tik som är blandras Am Bulldog/Am Staff men skulle aldrig komma på tanken att prestentera henne som Pittbull, hon är en blandras!
    iof syns det på henne att hon är en blandis =)

vovva!

~ iah har mammas hjärta som i ett skruvstäd ~
Svar på tråden Till er som säger att ni har en pitbull!