• Danbala

Söker tips om söndersnuten näsa!

Tjo!

Börjar känna mig förkyld, så snart är det väl dags att snyta, snyta, snyta, snyta, tills näsan känns som om jag har gnuggat den mot ett rivjärn.

Jag köper mjuka näsdukar, ja, och smörjer in mig med Helosan så ofta som möjligt under de snuvigaste perioderna, men undrar om någon har fler eller (eller och) bättre tips på hur man ska undvika söndersnuten näsa med efterföljande brutalfnasighet?

*snörvlar*

[...fnord...]
  • Svar på tråden Söker tips om söndersnuten näsa!
  • Änglatuss

smörjer med idomin
    använder lambisnäsdukar

• Sallisen

Helosan använder jag och kanske till och med missbrukar när jag är förkyld.

Ibland har jag tagit Inotyol på grabben om han varit jättejättejättefnasig... det är "rumpsalva" egentligen (mot röd rumpa pga blöjor) men funkar även på andra kroppsdelar!

• Nyfiken gul
    Använd TYG-näsduk!! Jag brukar offra en gammal kökshanduk som är lagom urtvättad när jag får influensa. Tvättas på kvällen och hängs upp och är lagom torr tills dagen därpå. Även ett gammalt lakan i remsor funkar utmärkt att snyta sig i... Papper torkar ut så undvik det!Jag använder salva för röda babystjärtar att smörja in näsan med. Silon, inotyol osv... helt underbart o stannar kvar fast man snyter sig! O jag smörjer in mig VARJE gång jag snyter mig.
  • Danbala
    Nyfiken gul skrev 2006-09-06 11:12:42 följande:
    O jag smörjer in mig VARJE gång jag snyter mig.
    Ja, jo, det gör faktiskt jag också när det är som värst, men inte när snytandet är nere i lägre frekvens (nån gång i timmen sådär).
    [...fnord...]
  • Danbala

Babystjärtssalva, alltså. Ska kolla upp.

Problemet med både Idomin och Helosan för mig är att de ju luktar ganska starkt (i alla fall när man smörjer just näsan med dem) - gott iofs, men starkt - så jag blir lite extra snorig så fort jag smörjt, och måste snyta mig igen direkt etc...

[...fnord...]
  • Kaosspassageraren

... och som nybliven expert på babystjärtsalvor vill jag till det här rekommendera Silon framför Inotyol. Silon sitter som berget! Går knappt att torka av ens när man vill och det låter väl som helt rätt produkt till näsan?

Sitter själv och kladdar idomin, ska nog smyga ned sonens silon imorgon

• FixarFrasse

Jag rekommenderar "the scottish way":

Du behöver:
    * En stor pava whisky
    * Ett tänt stearinljus
    Drick whisky tills dess att du faktiskt ser TVÅ lågor.
    Då struntar du i att snoken rinner/ömmar!

"Get well soon"

• Danbala
    Nyfiken gul skrev 2006-09-06 11:12:42 följande:
    Använd TYG-näsduk!!
    Mmm, det gör jag litegrann ibland redan, så jag ska testa att gå över helt på det. Gammalt mjukt tyg känns ju också skönare än mjukast tänkbara papper, tycker jag.
    [...fnord...]
  • Katjakatt

Purelan-ren lanolin (ullfett) är till för såriga bröstvårtor... Från Medela, finns tex på www.minimundus.se eller babyproffsen.

• Danbala
    FixarFrasse skrev 2006-09-06 11:18:30 följande:
    Jag rekommenderar "the scottish way":
    Du behöver:
    * En stor pava whisky
    * Ett tänt stearinljus
    Drick whisky tills dess att du faktiskt ser TVÅ lågor.
    Då struntar du i att snoken rinner/ömmar!

Jodå, whisky före sängdags blir det alltid om jag är bedrövligt förkyld, men dagarna blir så improduktiva om man kör med den varianten till frukost och lunch och ...

I alla fall om man kör med stearinljusgrejen hela tiden också...
    [...fnord...]
  • greta05

Testa Elisabet Ardens 8hourcream!
    En riktig miraklekräm!
    Använder den till det mesta:torr hy,torra armbågar,torra läppar,solbränna,myggbett mm.
    Den är dock väldigt fet&kladdig,så kleta på rejält innan du går&lägger dig&låt verka under natten&dutta på sparsamt under dagen.

• Essica

Min bvc tant berätta för mig att förkylining funkar på samma sätt som när man ammar. Desto mer du snyter dig desto mer snorar man. Så undvik helt enkelt att snyta dig, bara torka lätt under näsan..

• Danbala
    Essica skrev 2006-09-11 21:13:43 följande:
    Min bvc tant berätta för mig att förkylining funkar på samma sätt som när man ammar. Desto mer du snyter dig desto mer snorar man. Så undvik helt enkelt att snyta dig, bara torka lätt under näsan..
    Ibland är ju inte det direkt ett alternativ.

(Jag måste dessutom absolut undvika all form av "dra in"-ande, det leder för mig ofelbart till bihåleinflammation. :-P )
    [...fnord...]
  • Sallisen
    Danbala skrev 2006-09-12 08:03:19 följande:
    Essica skrev 2006-09-11 21:13:43 följande: Min bvc tant berätta för mig att förkylining funkar på samma sätt som när man ammar. Desto mer du snyter dig desto mer snorar man. Så undvik helt enkelt att snyta dig, bara torka lätt under näsan.. Ibland är ju inte det direkt ett alternativ. (Jag måste dessutom absolut undvika all form av "dra in"-ande, det leder för mig ofelbart till bihåleinflammation. :-P ) [...fnord...]
    Får du lätt bihålsinflammation?

Det fick jag jämt förut efter förkylningar men till slut tröttnade jag på ständiga penicillinkurer och värken... jag tog en kur CitroSeed (går att köpa på hälsokosten) och sedan dess har jag inte haft bihålsinflammation en enda gång! Från 3-4 om året till ingen alls!! Detta var alltså 5 år sen nu tror jag.

(Provar du det - var NOGA med att följa instruktionerna. CitroSeed ska spädas med mycket vatten, det är jättekoncentrerat!)
  • Det ljuva livet

Jag fåt bihåleinflammation så fort någon nämner snuva
    Har fått rekomenderat  en nässköljare av min läkare. (finns på hälsokostbutiker) Skölj näsan med koksalt ett par gånger om dagen, det hjälper!

Här finns bild, scrolla neråt. Nasoklar heter den. http://www.yogacentrum.com/butik.asp

Mamma³
  • Sallisen
    Värsta Supermamman skrev 2006-09-12 08:09:18 följande:
    Jag fåt bihåleinflammation så fort någon nämner snuva.  Har fått rekomenderat  en nässköljare av min läkare. (finns på hälsokostbutiker) Skölj näsan med koksalt ett par gånger om dagen, det hjälper!Här finns bild, scrolla neråt. Nasoklar heter den. www.yogacentrum.com/butik.asp Mamma³
    Låter intressant.

Jag klarar dock inte av att få in vätska i min näsa, jag får kväljningar.
  • Det ljuva livet

Sallisen: Det är inte så farligt! Man andas genom munnen och vattnet rinner ut genom andra näsborren.

Mamma³
  • Sallisen
    Värsta Supermamman skrev 2006-09-12 08:18:46 följande:
    Sallisen: Det är inte så farligt! Man andas genom munnen och vattnet rinner ut genom andra näsborren. Mamma³
    *ryser*

Nåja, nu har jag inga större besvär längre, som sagt... Danbala kanske vill försöka?
  • gutegirl

Det här låter helsjukt, men om du har möjlighet funkar det skitbra att smörja in med bröstmjölk..

• Jempa L

Locobase Repair är min absoluta favorit. Sitter också kvar trots tvätt. OBS: Viktigt att få Repairen, den finns som enbart locobase också, men den är inte lika outstanding. (Apoteket.)

Svar på tråden Söker tips om söndersnuten näsa!