• Sunna

I köket: Klinkers, laminat eller plastmatta?

Vi ska byta golv i köket, och även i hallen. Vi har väl tänkt att det ska vara lika golv i kök och hall så att det blir mer enhetligt.
    Vi tror att klinkers blir för kallt och hårt att gå på. Laminaten som finns idag ser ju helt äkta ut, men det är inte lika kallt som klinkers.
    Plastmattorna som finns idag är också mycket fina, dessutom är de väldigt sköna att gå på, och står emot väta.
    Kan det bli snyggt med plastmatta (det kanske heter något annat). Eller ser det "plastigt" ut?
    Jag tycker om när det är stilrent, så detta är viktigt för mig.

Är det någon här som vill dela med sig av sina erfarenheter?  

Sam. ♥ .Mammas lilla hjärta.
  • Svar på tråden I köket: Klinkers, laminat eller plastmatta?
  • annca

Vi har körsbärslaminat på hela undervåningen, utom i hallen där vi har klinkers.

Du har rätt i att klinkers blir kallt - kräver golvvärme - och är väldigt hårt att stå längre stunder på. Och står gör man ju en hel del i ett kök.

Plus att om man tappar något (ömtåligt)  finns det inte en suck i he-vete att det ska hålla om man tappar på klinkers.

I vår förra lägenhet hade vi plastmatta, och visst var det praktiskt, men inte speciellt ombonat och snyggt...

Laminat är lite kallare än äkta trä, men är ganska hållbart och rättså benvänligt.

~*~ Det är lättare att prata än att säga något ~*~
  • Jennie Brunflo

Klinkers = värmeslingor annars är det meningslöst.
    Klinkers är hårt som fasen så allt du tappar går ju sönder. Dessutom blir det ju liksom fogar mellan plattorna som det är svårare allt hålla rent. Sopa är nästan meningslöst eftersom skräpet stannar i fogarna när du försöker sopa.
    Fördel = kanonsnyggt och gott att gå på.

Plast (eller vad det nu heter) skulle jag välja. Det står emot väta, det är hållbart och det finns så mycket snyggt att välja på.
    Min kompis har lagt in som ser ut som trägolv. Och det ser inte ut som plastigt trägolv - det ser ut som trägolv. Och en annan har lagt in som ser ut som grått klinkers - skitsnyggt.
    VI ska lägga in plastmatta när vi ska byta matta i köket - fast alla återförsäljare vill att vi ska lägga in klickgolv både i hallen och köket.

• Åsa Ystad

Vi har plastmatta. Kanske inte så snyggt - men ack så praktiskt! Skönt att stå och gå på och inte hårt om man tappar något eller snubblar.

• Karisma

Vi ska lägga in laminat golv i hallen och köket, tänkte ta svart "klinker". (från Byggmax)

Främst för att vi kan lägga in det själv, sen så tror jag det är det bästa. Lätt att byta ut åxå om man blir less.

Vi ska lägga in plastmatta i toan som är i anslutniung till hall/kök, blir för mkt plast då tycker jag så det får bli laminat.

Vet flera som valt det.

Kram K.

• Bettyblomma

Hej! Vi la in ett lite dyrare laminatgolv i köket, det är både tåligt mot fukt och eventuellt tappande av kastruller :). Men framförallt är det snyggt! Klinkers är ju också väldigt snyggt men då krävs ju golvväme och då kan lätt elräkningarna flyga iväg.. Plastmatta, nej, känns inte rätt, dessutom så kan en tappad kastrull göra märken och det är inte kul!
    Bara mina funderingar hoppas det var till hjälp!

• Älgen

bra tråd, vi är just i golvläggartagen!
    vi väljer mellan ek eller ask golv till köket. vi ska ha vita högblanka luckor och nu undrar jag vad ni tror blir bäst kombination? tycker ask är snyggt men kanske för ljust? syns alla smulor då?

• Jennie Brunflo

Min systers kompis la laminat i köket och hallen.

Billigt i hallen och dyrt i köket.

Där hundskålarna står så är det nu liksom ...."förstört" i skarvarna fast hon är där och torkar jämt.
    Hon torkar rent hela tiden och ändå har skarvarna blivit uppböjda eller vad man nu ska säga.
    I hallen likaså fast där är det precis innanför dörren.

Däremot så är det skitsnyggt med det där som ser ut som klinkers och så är det inte en enda repa på golvet - varken i köket eller hallen.

• Sunna

Tack så mycket för era svar Det lutar ju åt laminatgolv, som ser ut som klinkers. Vet ni om de också är kalla och hårda? Det finns väl också plastmattor som ser precis ut som klinkers. Vet ni var det finns fina utbud (gärna med ett bra pris eftersom vi i princip ska lägga nytt golv i hela huset)
    Vi vill gärna ha ett mörkt grått golv med stora rutor.

Sam. ♥ .Mammas lilla hjärta.
  • Karisma

Byggmax är billiga. Tror det är 139:-kvm(laminat)( om de finns där du bor) finns även på färgaffärer för 199:- kvm. Trä för 44:-kvm och uppåt.

www.byggmax.se här kan du se vilket golv de har.

Även obs och tom rusta har laminatgolv som ska vara bra, iaf det som ser ut som trä.

Jag tycker Laminat kan vara lite småkallt, men inte så mkt.

Kram K.

Svar på tråden I köket: Klinkers, laminat eller plastmatta?