• firiona

vad innebär öppen och sluten vård?

Hejsan.
    Håller på med en skoluppgift, och har letat i timmar nu vad öppen vård och sluten vård innebär, har sökt på google, på lthalland och flera andra ställen. Någon som kortfattat kan förklara vad det är?

Tack på förhand

• Svar på tråden vad innebär öppen och sluten vård?
  • Gumlan

öppen vård är väl när man själv får komma och gå som man vill (eller ja man har väl tider och så att passa, men man får gå ut själv) sluten vård är väl om man itne får gå ut något själv, om man ens får gå ut...

• Mamma Jessis

Öppen = Vårdcentraler, sjukgymnastik mm mm Ja, det mesta där det inte innebär att du blir inlagd

Sluten = Då du blir inlagd på en vårdinrättning av något slag, ex. en ortopedavdelning elelr liknande

• Mamma Jessis
    Gumlan skrev 2006-09-06 11:36:00 följande:
    öppen vård är väl när man själv får komma och gå som man vill (eller ja man har väl tider och så att passa, men man får gå ut själv) sluten vård är väl om man itne får gå ut något själv, om man ens får gå ut...
    Njäää.. Du får traska ut..... Du kanske får ont och du kanske avslutar din vård i förtid men ut får du gå....

Är du däremot omhändertagen enl. lag så är det en annan femma..
  • MaryJane

Öppenvård är väl när du får röra dig fritt (bestämma lite själv) och Slutenvård är väl när du är instängd, typ LVM/LVM/LPT får man ett sånt på sig kan man få slutenvård. Men det måste man ansöka om, man kna inte bara sätta in någon på slutenvård..

• Åsa Ystad

Jag trodde att öppen vård var dagvård och sluten var med övernattning, men det kanske ligger något mer i begreppet "sluten" =låst avdelning?

• P med W F J

öppen vård innebär väl även att man får avsluta sin vård när man vill?...medan sluten vård är tvångsvård...alltså att man inte får göra ett dugg utan överläkarens tillstånd?.

• Mamma Jessis

Min första länk är om öppen vård och min andra är om sluten...

• iii

Åsa Ystad - Nej, du har fattat det helt rätt. Sluten vård innebär inte att man inte får gå därifrån, utan bara att man är intagen, dvs övernattar

Svar på tråden vad innebär öppen och sluten vård?