• Rödöga

Vad ska jag göra av alla blåbär????

Har fått en massa blåbär av min mamma. Har ni nån bra idé vad jag kan gör av alla? Gärna recept!!!!

• Svar på tråden Vad ska jag göra av alla blåbär????
  • Marlene

åååå blåbärs paj, blåbärs sylt, blåbärs gröt (mannagryn) blåbär i fil till flingor. varma till glass ;)

• proppen

Sylt!
    Blåbärsmuffins!
    Blåbärspaj!
    Skicka resten till mig..*S*
    Skojja bara...

• vofflan

*avis* Blåbärspaj som så gott

• Elisa69

lyllos dig. Skulle så gärna vilja ha lite blåbär, till ikväll

• jummie

ge dom till mig....?

mums med blåbärspaj, sylt, kakor eller varför inte i bullar??

• Cybermum

Blåbärsvin, blåbärspaj, blåbärsmuffins, blåbärsgele,blåbärsglass...

• vofflan

Blåbärspaj brukar vi göra så här

Smulpaj enl recept (finns i alla kokböcker har du det inte kan jag kolla och skíva ner)

Ha inget eller hemskt lite socker för annars blir det mesigt
    Om man har hallon i blir den ännu godare;.D

Vaniljsås brukar vi ta vanlig snabbmarsansås båda påsarna på en gång med mjölk som det står på fp + 3 dl grädde vispa en stund

Inte nyttigt men gott

• Edwina

Mixa mjölk banan blåbär och andra bär om du vill (och glass, fungerar bra utan) till en god smootihe eller milkshake. Det drack jag varje morgon som frukost då jag mådde illa, bra mellis annars eller med glass i efterrätt. mmmmmmmmm...

• Firren

Blåbär håller sig jättebra i frysen, frys in med lite socker om du har en massa.
    Sedan kan man ta fram och göra allt möjligt, och de smakar alldeles färskt! Mamma plockar till mig också..

• plupptrollet

Paj...vad annars...mums.

• Trynträ

Frys in blåbären som de är så kan du ta upp lite då och då och ha i filen t.ex.

• dalarnarules

man kan göra ugnspannkaka med blåbär i också.. det är jättegott!

• Jennie Brunflo

Ge dom till mig!

Eller frys i 2-literspåsar med lite socker så har du till blåbärspaj massor med gånger.

• FrkMyrman

Skicka dem till mig För jag har inga...

Om inte det låter som en bra idé så gör blåbärspaj!

• norgesessan

Jag kan oxo få lite, om du har for mycket:) Det är så jättelenge sen jag plockade blåbär sist...jag gorde bara sylt...rårörda med socker..på franskbröd....så himmla gott..det måste vara 10 år sen nu...pannkakor hadde det oxo gått bra till..

• Firren

Att ta fram och koka blåbärssoppa på vintern är ju inte heller fel! Och enkelt som bara den!

• vigdis

Det behövs inget socker när man fryser bär, det begränsar bara användningen sedan. Förutom alla andra förslag vill jag tipsa om blåbärskräm och blåbärssaft. Men blåbär håller flera år i frysen, så själv gör jag nästan enbart blåbärssylt.

• Firren

Jag tycker de håller bättre med en liten skvätt socker...

• vigdis

Håller bättre? Men de håller ju flera år utan... Hur menar du? Varför ska man ha i socker när det inte behövs?

Svar på tråden Vad ska jag göra av alla blåbär????