• Nervous wreck

Sy om påslakan...

Tänkte redan nu sy om lite använda påslakan till spjälsängen, även om det dröjer innan man kan stoppa i ett täcke...
    Så, vilka mått är det som gäller? Vad har täcken för mått?
    (INTE IKEA!) Några andra tips eller saker man bör tänka på innan man sätter igång?

Tack!

• Svar på tråden Sy om påslakan...
  • susse 77

Jag gjorde så att jag köpte ett vuxen täccke på ikea och klippte till det i lämpkig storlek. Ett lite större till sängen o ett litet mindre til vagnen sen sydde jag påslakan efetr dom måtten. Dom blev jätte bra.

Ett tips bara!!

• Tessy

Spjälsäng:

Mått påslakan: 100 x 130
    Mått örngott: 35 x 55

Jag har sytt två par påslakan med kuddfodral till. Det som jag "glömde på första örngottet var att ta till en ordentlig bit tyg som är inne i själva örngottet (den som "håller fast kudden inne i örngottet- "flärpen"). På mitt örngott stoppar man in kudden från sidan och det är snyggare om kudden inte syns när man lyfter på kanten (förklarar som en kratta- hoppas ändå att du förstör vilken del jag menar). Men det beror ju på om du bara ska vika kanten över kudden eller om du vill stänga örngottet med knappar...

På påslakanet är det snyggt att fålla och sy in kanten med raksöm på båda tygerna som du sen syr ihop på avigsidan. Då blir det en snygg kant vid öppningen för täcket. Kanske t o m sy raksöm runt om för att kunna lämna öppningar i hörnen längs upp mot "huvud-delen" för att lättare kunna skaka täcket på plats när man bäddar...

Lycka till!

Svar på tråden Sy om påslakan...