Hur lång tid i hovrätten???
Ni som överklagat en dom i tingsrätten, hur lång tid tog det innan dom från hovrätten blev klar? Vad gjorde hovrätten, typ ny utredning, rättegång, eller något annat?
Någon som samtidigt krävt inhibation??
Ni som överklagat en dom i tingsrätten, hur lång tid tog det innan dom från hovrätten blev klar? Vad gjorde hovrätten, typ ny utredning, rättegång, eller något annat?
Någon som samtidigt krävt inhibation??
vad betyder inhibation??
Jag tror att det betyder att man inte vill att tingsrättens beslut ska gälla under den tid man inväntar en överklagan i hovrätten. om du tex har haft enskild vårdnad, men tingsrätten dömer till gemensam och du vill överklaga, så kan man begära inhibation, alltså att den enskilda vårdnaden ska gälla tills HR fattar beslut i frågan. Jag tror att det är så. Hör med ditt ombud, det är dennes jobb att förklara allt sånt så du vet vad som händer i ditt ärende.
Jag överklagade tingsrättens dom i maj och inte ens hört nåt än. Vet inte alls hur lång tid det ska ta. Trodde inte det skulle ta så här lång tid iallafall. Jag överklagade tingsrättens beslut ang enskild vårdnad som tillföll barnens pappa.
looser - nej men, överklagade du domen? Starkt gjort av dig! Men bara ang. vårdnaden, inte boendet?
Maj, det var ett tag sedan.
Anonym - jo, inhibation innebär att man kräver att beslutet som tagits ej ska gälla och att vårdnad/boende, eller liknande ska kvarstå som innan beslutet togs. MEN om jag förstått det rätt, behöver man ha en bra anledning för att kräva inhibation.
Hej!
Det finns inga regler för hur lång tid det kan ta. Hovrätten tar upp mål i den ordning de tycker är mest angelägen tyvärr...
Dvs mord före snatteri osv.. Ingen tröst jag vet men sant.
freestylalayla - är medveten om detta och det var lite därför jag var nyfiken på att höra hur lång tid det tagit för andra.
Looser:
Har du inte hört något alls av Hovrätten, har de inte ens bekräftat att överklagandet kommit in? I såna fall så måste du ringa dom o fråga vad som hänt.
Vår bekräftelse kom redan efter några veckor. Sen tog det ytterligare typ 6 månader innan vi fick någon tid...
Jo, jag fick papper av dem att jag var tvungen att ta emot min post varannan vecka för att jag ska kunna ta emot information från dem. Så jag vet att dom fått min överklagan.
Ja, jag överklagade bara vårdnadsfrågan, inte boendet då jag tror att dom inte flyttar barnen ytterligare en gång. Jag vill inte heller att mina barn ska bli flyttade fram och tillbaka hela tiden.
Dom är stora snart och kan bestämma själva vart dom vill bo, därför vill jag att vi ska ha gemensam vårdnad om barnen.
Varför fick pappan ensam vårdnad?