Kattkunniga, allergi.
Jag vet att det finns vissa hundraser som är allergivänliga. Men finns det kattraser som är det?
Jag vet att det finns vissa hundraser som är allergivänliga. Men finns det kattraser som är det?
Jag vet inte om det är så allmänt, men har en kompis som är allergisk som har en norsk skogkatt och en helig birma, och det går jättebra. Han gjorde helt enkelt så att han åkte ut till uppfödaren och satt där ett tag.
Nakenkatter brukar ju funka också. Vad heter de? Något med rex...
Har också för mig att någon sagt till mig att det är olika för olika personer, beroende på _vad_ det är man är allergisk mot.
det finns inga hundar som är helt allegivänliga det är mjället man inte tål så vissa kan tåla en hund men inte tåla samma ras så jag skulle inte skaffat mej utan att få ha på prov först
DEt är samma som med hundar, man är mer allergisk mot korthåriga katter och hundar, for att mjället lossnar och flyger runt mer och man mår dåligt.
Alltså ska man sattsa på en långhårig katt
Det beror på vad som framkallar allergin, forskare är oense.
Dock är min systers barn väldigt känslig mot just mina katter, perser och exotic, men mindre känslig mot huskatter.
Tack för era svar!
Vissa som är pälsallergiker tål cornish rex och devon rex katter. Mycket social katt med lockig päls!
En kompis till mig är allergisk och har 2 cornish rex.
Hon reagerade lite på dem, men avhjälpte det problemet med att duscha dem 1 ggr/vecka.
Det finns en ras som heter sibirisk katt som vissa allergiker tål. Kolla rasföreningens hemsida för närmare info om rasen.
/ Nalla
Jag är själv kattallergisk,har även astma och äger 3 norska skogkatter + bedriver uppfödning av rasen! Det fungerar fint
Har även sålt ungar till allergiska och även de har klarat rasen!
sibirisk katt som någon här uppe sa. min mamma har liten uppfödning av dom, hon är allergisk mot katt, bl a mina britter, och min moster har också liten uppfödning av dem.. och hon är också allergisk mot katt.. det sägs vara en bra ras för allergiker.. men sen finns det ju alltid undantag som bekräftar regeln.. prova gå hem till nån som har t ex cornish eller sibirisk och se hur ni klarar det..
sibirier är lika skogskatterna, jättefina stora katter, lite längre hår, cornish är ju en nakenkatt eller väldigt väldigt korthår.. så det är ju beroende på vad man gillar =) vi hade cornish hemma en stund när jag var liten, men den kände mamma av, så vi fick lämna tillbaka den.
som sagt perser eller exotic rekomenderas inte trots att exotiken är kort hårig!
Jag tror att du måste åka hem till någon och stanna där iallafall ett par timmar och verkligen gosa med katterna för att veta om du kan ha den... En del klarar korthåriga hundar bättre andra lång håriga bättre så är det nog med katter också vad jag kan förstå!
orkar inte läsa alla, men alla "nakenkatter" e ju självklart allergifria, men konstigt nog, så är även mkt långhåriga katter bra i vissa fall iaf hos allergiker. En långhårig katt kan va bättre än en vanlig korthårig. Den korthåriga fäller ju hår ÖVERALLT, medan de långhråiga fäller större tussar som man lätt plockar bort. Jag har en av varje, funkar bra. Men mamma, som är allergisk klara mkt bättre av lilla norskisen.
Annettiz.. "nakenkatter" är inte alls självklart allergifria..det beror på ad man är allergisk mot.. pälsen, mjällen, saliven, lådan det är mycket man kan vara allergisk mot.. så tyvärr kan man inte säga att något djur är "allergifritt".. men visst vore det bra om det vore så!
Mrs FTM
nej, inte självklart, naturligtvis inte... Men det beor ju så klart på VAD man är allergisk mot.. ere pälsen så!!
Mrs FTM
Vad är det för katter du har? Såg bilderna och de är ursöta!
Indigogirl, jag har britter =) (brittisk korthår) tack! dom är underbara =)