• Junior79

Ni som har gipsat magen?

Hej.

Har köpt gips-bandage för att gipsa av magen. Vill ha lite råd och tips när jag nu ska göra detta. Självklart så är det min sambo som kommer att göra jobbet.

Mina frågor: Hur länge ska det torka på magen? Hur tog ni bort den? Hade ni plastfolie på magen och brösten när ni la dit gipset?

Tacksamm för alla svar...

• Svar på tråden Ni som har gipsat magen?
  • Pusselbiten86
    Hur länge ska det torka på magen?

Jag hade de till de kändes halv torkat.... Inte helt utan så de kändes stabilt... Vet dock inte hur ölång tid...

Hur tog ni bort den?

Man lyfter sakta bort den!

Hade ni plastfolie på magen och brösten när ni la dit gipset?

Plastfolie i troskanten.. o MASSOR me Vaselin.. ÖVERALLT... de gör meeeega ont om ni missar

Men de blir fint resultat
    Stolt mamma till vår älskade Noah- född 26 Maj-2006
  • Junior79

Tack för tipset...

Förstår att det gör ont på magen med alla små fjun man har...hehe

• NattravN

Får jag bara ställa en fråga?
    Varför gipsar man magen?? haha Låter som en helkväll...
    En gång gipsade vi fast en däckad punkares ben i varandra och e grogg i hans hand... det var jätteroligt o se han vakna o vara pissnödig sen!

• Pusselbiten86

Sef...

För deyt är en upplevelse.jag går in i babyrummet o ser min mage o drömmer mig tillbala.. de e underbart

Stolt mamma till vår älskade Noah- född 26 Maj-2006
  • NattravN

aaah, gipsar BABY-magen... nu är jag med... *tröög*

• Tessy

Får man massa/stora luftbubblor i gipsen kan man antingen fylla i hålen med pulvergips utblandat med vatten (ganska löst) och dutta i på "magformen" som måste vara fuktad med vatten där du ska "laga". Eller styrka på en extra gipsremsa så det blir slätt. Det gips som jag jobbar med på mitt jobb blir väldigt varmt när det stelnar och kan ge skador på huden. Jag tror visserligen att det är skillnade med gipsremsorna annars skulle man ju inte kunna gipsa armar eller ben på skadade patienter...
    /gipskatten

• Häxan Hedda

Japp massa vaselin! Och när du tror att du lagt på tillräckligt så lägg på en omgång till! Plastfolie vid troskanten var ju en suverän ide , det hade inte jag kan jag säga... :o(

• Junior79

Jag köpte gipsbindor på apoteket. Det var mycke billigare en panduro. Köpte ett 10pack för ca 133:- Det var 2m*10cm. Använt nästan alla rullar. Jag tog lite salva på magen och bröstena och sedan la jag på plastfolie (för att det skulle ligga stilla). Vi gjorde detta 2gg för första gången låg jag ner och magen och bröstena blev inte så bra, andra gången halvsatt jag. Mycke snyggare resultat. Ska bara fin putsa den nu och kanske måla den... Det blir förmodligen bara lackning....

• Junior79

Oj glömde skriva in att jag satt med den i 45 minuter sedan orkade jag inte. La upp med kuddar under den med handuk så den fick stöd när den skulle torka. Men den hade inte torkat rakt igenom.

Första gips mage vi gjorde tog jag bort efter 20 minuter och den ändrade lite form under kvällen....

• Superia

Vill gärna göra gipsmage jag med, men vad tror ni... är det en nästintill omöjlig uppgift om man är ensam??

• Aiwendil
    Superia skrev 2006-09-17 09:44:48 följande:
    Vill gärna göra gipsmage jag med, men vad tror ni... är det en nästintill omöjlig uppgift om man är ensam??
    Jag har inte gjort någon själv eftersom jag bara är gravid i v.16
    men jag tror att det är svårt att göra det själv.
    Kan ju gå om man är händig dock

En annan fråga till er som gjort.
    Hade ni bh under platsfolien.
    Brösten kan ju vara lite hängiga annars... kanske.. eller?
  • Pusselbiten86

Aiwendil

Jag Hade iungen BH... O visst brösten hängde...

Men Hallå!! Jag ville göra en gipsavjutning av den kroppen som blev formad när ag väntade sonen.. inte som den ser ut i normala fall

• Junior79

Hehe Jag hade bh under plastfolien.... Såg på första magen vi gjorde att de såg hel konstiga ut...Men sen har jag ena bröstet större en de andra, därför tog jag bh för att resultatet skulle bli lite snyggare....

Superia.......

Mitt råd är att du har någon som gör det åt dig. För du måste ligga/ sitta stilla.... Ett tips som jag skrev i tidigare inlägg, handla gipsbinda på apoteket det är MYCKE billigare en panduro...

• Junior79

Jag är snart färdig med magen. Sätter in en bild på den då. Det jag har gjort efter den torkat, klippt till den lagt på extra gips på kanterna där jag har klippt och där det var lite tunt. Använd lite vägg-gips som vi hade kvar hemma och smetade ut på hela magen och bröstena för att få en jämnare yta och sedan målat med halvblank vit färg.

Ska nu bara komma på hur jag ska fästa den på en ram. Sedan ska den upp på väggen....

Svar på tråden Ni som har gipsat magen?