• Slottsfru

Synrubbningar och gravid

Fick rejäl magknip och start illamående igår kväll när jag skulle gå och lägga mig. Spenderade halva natten inlåst på hemligrummet, och lyckades till slut bege mig till sängen och somnade - när de värsta sammandragningarna, svettattackerna och kräkningarna gått över.

Idag mår jag fortfarande helkass (ont i magen, trött och hängig förståss), men jag har inte magknip eller kräks. Däremot upptäckte jag nu på morgonen när jag satte mig framför datorn att jag har svårt att läsa. Det känns som att jag stirrat in i en stark lampa och får sån där lite "udda" syn. Nu har jag haft såhär i över en halvtimme, det brukar ju släppa ganska snabbt om man nu råkat kika för länge in i någon lampa såhär i regnrusket...

Tänkte ringa till BM när de öppnar vid halv nio för säkerhets skull och fråga, men är det någon här som vet om det finns något samband? Farligt? Normalt?

• Svar på tråden Synrubbningar och gravid
  • KajsaLiza

Ring förlossning direkt!
    Kan vara havndeskapsförgiftning!
    Har själv kollats för det i dagarna!!

• Nervis

Du kan samla så mycket vatten i kroppen att synen kan påverkas tillfälligt. detta är rätt ovanligt men även normalt och bör gå till sig sen. Men hör med Bm ändå om de andra symtom ihop med detta för säkerhets skull.

• Tindrande

säger som Kajsa, ring in till förlossningen eler din bm, kan vara havandeskapsförgiftning

• CCA

Vet inte riktigt vad långt gången du är, men jag har haft problem med synen lite drygt halva graviditeten och det är först nu på slutet som den blivit "normal". Även min hörsel har varit påverkad.

• Slottsfru

Hej hej!
    Har ringt BM som skällt ut mig och skickat hem mig från jobbet. Har legat sedan omkring halv tio när jag kom hem, och ska iväg för kontroll hos BM halv tre. Fick direkt en läkartid på måndag, men skulle något vara tokigt (vilket jag förutsätter att det inte är) får jag åka in till Uppsala.

Tycker att synen blivit något bättre nu, men det är fortfarande lite flimrigt och suddigt och hoppigt - konstigt, jag har aldrig haft problem med synen tidigare.

Nåväl, vi får se hur reste av dagen fortlöper.
    Tack för era svar!!!

Slottsfru, v. 29.

• majakeno05

Precis så hade jag i min förra grav. Man gjorde ingen utredning av det. Men jag fick liksom blinda fläckar o kunde inte läsa för bokstäverna föll bort. Jäkligt otäckt! Som att man var helt ljuskänslig. Försvan efter att barnet föddes. Kolla dock upp för säkerhetsskull. Kan ju vara havandeskapsförg. eller lågt blodsocker eller nåt annat. Lycka till! Och hoppas att du slipper få så igen!

• Lilla Anna

usch nu blir jag lite orolig. Jag har också synrubbningar, speciellt på ena ögat är det helt suddigt. kan detta vara havandeskapsförgiftning?

• Slottsfru

Rapport:

Det är INTE havandeskapsförgiftning.
    Blodtrycket fortfarande lågt. Inga äggvita i urinen. Barnet låter som det ska.

Sjukskriven tom måndag då jag har en läkartid. Barnmorskan gissade på någon form av stress-symptom. Jag kan knappast förneka att jag stressar (framför allt mentalt), även om jag tycker att jag stressar betydligt mindre nu än tidigare.

Nu packar jag ner mig i bingen igen, och gör som min BM säger (för en gångs skull). Vila nu. Punkt slut.

• KajsaLiza

Skönt att du kollade upp det!
    Ha det gott i helgen och lycka till i fortsättningen.

Svar på tråden Synrubbningar och gravid