• smiley81

pantbrev

Alltså detta med pantbrev, vad är detta egentligen?

Har frågat runt blan såna jag känner men inte riktigt fått kläm på det... Sen när alla säger att man måste ha pengar till lagfart och pantbrev blir jag osäker... Lagfarten e jag me på, men pantbreven, ska man betala dom oxå?
    Då blir det sketans dyrt det hus vi är intresserade av, finns nämligen 4 pantbrev uttagna på dryga miljonen...
    Fick svar av en att det bara var bra om pantbreven var höga för den summan kan man belåna huset med utan att det kostar extra, finns det inga pantbrev så skulle det kosta några % extra att låna upp huset...

Kan någon försöka förklara detta med pantbrev för mej på barnspråk så jag fattar,hihi...

• Svar på tråden pantbrev
  • Shoegal

Pantbrev finns ju för att man inte kan lämna in fastigheten till banken när man lånar och använder fastigheten som säkerhet. Om man köpt ett nyare hus där pantbrev inte är uttagna (på äldre hus brukar oftast pantbrev vara uttagna, tror jag) och om man vill låna och använda fastigheten som säkerhet så måste man ju ta ut nya pantbrev och det kan kosta några slantar.

Finns det pantbrev uttagna så kan man använda dessa när man själv vill låna. Ofta är pantbreven redan intecknade och då tror jag (rätta mig ngn om jag har fel, jag har aldrig köpt hus) att man övertar säljarens lån. Då man betalat tillbaka lånet får man tillbaka pantbrevet.

Eftersom det redan finns pantbrev så behöver ni inte betala extra vid fastighetsköpet för att få ut pantbrev.

Den borgenär som sitter på det första pantbrevet har bäst rätt vid en eventuell utmätning. Finns det flera pantbrev och man inte får tillräckligt för fastigheten vid utmätningen så kan de med de nyaste pantbreven bli utan pengar. Även om det finns många pantbrev garanterar det alltså inte att man som ägare av dem får låna. Om fastigheten inte är värd lika mycket som pantbreven är uttagna på sammanlagt så kommer troligtvis ingen borgenär vilja låna ut pengar om han inte får ngt av de först uttagna pantbreven.

Hoppas du förstod lite av min röriga förklaring

• smiley81

ehhh nä fattade inte mycket ,men lite...hihi

Huset har utropspris 1 485 000 och pantbreven är på 1 123 000...

Alltså om vi inte vill/behöver låna upp huset för tex renovering och sånt så behöver man intebry sej om pantbreven då?

Men om vi vill låna för att bygga/renovera så kan man kanske låna utan att betala extra?!

• Shoegal

Hehe, jag har en tendens att snurra till det när jag försöker förklara.

Men om det finns pantbrev som sammanlagt är på ett ganska högt belopp så brukar man inte behöva ta ut fler pantbrev. Tar man ut nya pantbrev kostar det pengar. Tar man inte ut nya pantbrev kostar det inte pengar. När ni lånar pengar för att köpa huset brukar väl banken vilja ha pantbrev som säkerhet? Om ni, efter att banken har tagit de pantbrev den behöver, inte behöver låna ytterligare så behöver ni ju inte ta ut nya pantbrev. Men flera år senare kanske man behöver låna pengar och om banken tagit alla pantbrev så måste man ju ta ut nya pantbrev. MEN, då gäller det att pantbreven som redan är uttagna inte sammanlagt är på en högre summa än vad huset är värt för då får man antagligen ändå inte låna med pantbreven som säkerhet.

• 08 i Skåne

Om ni behöver låna 1 485 000 kr och det redn finns pantbrev på 1123000 så måste banken ta ut nya pantbrev på skillnaden, för att ha hela beloppet som säkerhet i huset. Alltså 362.000 kr. Det kostar 2% i avgift på beloppet för att ta ut nya pantbrev, alltså kostar det er: 7240 kr.

Sen har bankerna "regler" för hur mycket av ett hus värde som man kan låna upp till osv. men det är en helt annan historia.

Äntligen ett plus, BF 28 februari 2007
Svar på tråden pantbrev