• Marlie87

Vad baseras föräldrapenningen på?

Jag har hört så olika, visa säger att man måste ha jobbat ett halvår för att kunna höja föräldrapenningen? Medan visa bara har jobbat några veckor och fått den höjd från minimungränsen?? Vad är det som gäller? Och vad är minsta föräldrarpanning man får ut?

Hoppas någon förstod vad jag menade?

• Svar på tråden Vad baseras föräldrapenningen på?
  • Jennie Brunflo

Om du får en tillsvidareanställning så höjs din SGI samma dag du börjar jobba. (förutsatt att du uppfyller 240-dagarsregeln)
    Får du vikariat måste du jobba 6månader innan du höjer föräldrapenningen.
    Minsta föräldrapenningen du får är 180kr/dag.

• Tina83

jag har bara haft tim-anställningar, har stämplat upp till heltid genom alfa-kassan.

jag hade ett tre-veckors jobb, heltid. det grundar dom min FP på tydligen, o har räknat på vad jag skulle tjäna om jag jobbade heltid där. så jag får ut 445 kr per dag.

prata med nån, skicka in alla papper du kan på jobb du haft. lycka till!

• Glittrax

Tina83: vilken tur du haft... :)

blev samma för mig.. men hade dålig lön.. så sgin hade jag velat höjt innan jag skaffar barn....tycker det är så konstigt när dom på mig räknade sgi på ett 5 veckors jobb..heltid.. som är årligen återkommande.. var ett sommarvik som jag gick på varje sommar.. i tre år eller nåt sånt.. verkar som när man timvikarierar så måste man typ jobba heltid i 6 månader så räknar dom upp till årslön.... eller hur är det?

Svar på tråden Vad baseras föräldrapenningen på?