• dorran

Vad är för och nackdelar med o vara gift?

Jag vill veta vad som är för och nackdelar med att vara gift?

• Svar på tråden Vad är för och nackdelar med o vara gift?
  • svensdotter

konstig fråga.. tycker det är helt underbart att vara gift. kan inte se någon nackdel alls med det.

• zebran i Stilla havet

Menar du rent praktiskt, som typ skattelattnader nar man samdeklarerar eller..?

• dorran

ingen konstig fråga tycker jag :D Jag menar, vad är skillad med att bara vara sambos :D

• Xara

Tänker du ekonomiskt / juridiskt? Det beror ju på en massa olika faktorer, barn, särkullbarn och andra omständigheter. Jag bokade tid hos en jurist för att gå igenom vad det egentligen skulle betyda för min del att gifta mig, eftersom min make har barn sedan tidigare.

Jag tycker det finns många missuppfattningar om äktenskap, t.ex. att man äger allt gemensamt om man gifter sig. Det gör man inte, man står fortfarande för sina egna tillgångar och sina egna skulder. Det är först när äktenskapet upphör, som det finns speciella regler för gifta (jämfört med att vara sambo). Det var bara ett exempel. Prata med en jurist om du undrar vad som gäller för dig!

• abnocto

Rent känslomässigt är det nog ingen skillnad. Man älskar väl varandra lika oavsett förlovad alt gift alt ingenting.
    Ekonomiskt blir det skillnad vid separation samt död, som du kan reglera i testamente.
    Praktiskt, tjjaa, du kanske byter namn och därmed körkort, pass m.m
    Enklare när du får barn med namn ohc faderskap

• dorran

prata med jurist är ju inte dumt.

• Xara

Inte dyrt heller, vilket jag trodde! Betalade 200 eller om det möjligen var 300 och då fick jag även ett utkast till äktenskapsförord och till testamente med mig hem...

Svar på tråden Vad är för och nackdelar med o vara gift?