• Appeltoss

38 i feber och gravid, alvedon eller inte??

Någon som vet vilket som är bäst, jag är gravid och har över 38 i feber, ska man ta alvedon för att dämpa febern eller är det bättre att låta det verka ut? Framförallt, vilket är bäst för lilla knyttet?

Jättetacksam för råd!!!

• Svar på tråden 38 i feber och gravid, alvedon eller inte??
  • Heli77

Jag tycker du ska ta alvedon, om du har feber.
    Alvedon eller Panodil går alldeles utmärkt att ta vid graviditet.

• Vilmas Mamma

Alvedon är ju ok. att ta när man är gravid. Men känner du att det går utan, så ta ingen. Är ju aldrig bra att käka piller i onödan.

• Heli77

Glömde skriva det att från sjukvårdsupplysningen har jag fått svaret att man kan ta 1 grams alvedon upp till 4 ggr per dag.
    Men givetvis så ska du söka läkarhjälp om febern bara återkommer och inte vill ge med sig.

• Vivs

Jag skulle tro att det beror på hur påverkad du är av febern. 38 grader är inte så mycket, på sjukhuset brukar vi säga att under 38 grader har man inte feber... Själv skulle jag hoppa över tabletterna och låta kroppen ta hand om sig själv. Går febern upp till typ 39 grader kan du ju ta ett gram Alvedon. Tänk på att dricka massor av vatten istället, det är viktigt både för dig och bebis! Krya på dig!

• Maritk

När jag var gravid i v40 vart jag sjuk och fik feber. Ringde då till förlossningen och frågade och de sa att jag skulle ta Alvedon för att barnet också blev varmare och kanske lite slöare(tyckte inte att han rörde sig så mycket i magen) när jag hade feber. Så de tyckte absolut att jag skulle ta tabletter.

♥ANTON♥
  • Gustie

Min barnmorska sa till mig redan vid inskrivningen att om jag får feber så ska jag ta febernedsättande medel.

Barnet mår ju inte dåligt av febern, men fostervattnet blir ju för varmt och det är inte så skönt för bebisen.

Alvedon och Panodil är OK att ta under graviditet.

• kayal

du kan äta alvedon eller panodil som gravid
    jag frågade om de på apoteket och på bvc under min graviditet.

Svar på tråden 38 i feber och gravid, alvedon eller inte??