• proppen

Dela med mig av fettsnål köttfärssås,så dj*kla god!!

Jag lovar...gjorde den igår!

Bryn köttförs med hackad lök.
    Krydda med: salt,vitpeppar,grillkrydda
    Häll i ca en msk köttfond (flytande buljong)
    En burk krossade tomater
    Pricken över i var då jag hällde i torkade trattkantareller som jag la i blöt en liten stund i lite hett vatten,hällde i både svampen och vattnet och lät det koka i hop en stund!
    ATTANS vad smaskigt det blev...

• Svar på tråden Dela med mig av fettsnål köttfärssås,så dj*kla god!!
  • Linda1976

När man steker köttfärsen så brukar jag hälla av köttsaften/fettet som blir över, innan jag lägger i det andra.... På 800gr köttfärs blir det ca 4-5 cm flottlager som stelnat i en plastmugg... Kan också va ett tips om man inte vill ha i sig så mycket animaliskt fett!

• proppen

Gjorde jag också men glömde skriva det,bantar inte men vill äta nyttigt ändå !

• lata kocken Johanna

linda

vad använder du för köttfärs?

när jag steker köttfärs till köttfärsås så blri det inget fett alls i pannan...

men jag använder ju förstås älg eller mager nötfärs

• Popflickan

Tips!! (om ni inte känner till det redan)

Lägg köttfärsen i KALL panna, och sätt på spisen sen. Då smälter fettet ur bra, och man behöver inget extra fett i pannan alls! Bra va?

• Mamsingen

Ännu ett magert recept:

Köttfärspytt!
    8-10 potatisar (skala och tärna, lägg i långpanna, på med salt och 1 msk olja, rör om) 250 grader ca 15 min
    2 röda paprikor (kärna ur och tärna)
    2 gula lökar (finhacka)
    Stek paprika och lök i LITE flytande margarin i några minuter.
    500 gr köttfärs (tillsätt i paprika/lök röran och låt steka tills det är klart, salta och peppra)

Rör ner potatisen. Servera med inlagd gurka och grönsallad.

Mums

• Jennie med ie

För bra och näringsrik köttfärssås: använd mager oxfärs med max 10% fett och en bra fettsnål panna, men späd inte ut den för mycket! En köttfärsssås med mycket tomater och morötter i t ex blir visserligen magrare och energisnålare men man missar också mycket av proteinet, järnet med mera. En köttfärssås med mycket kött är ur den aspekten betydligt nyttigare.

Bara en tanke. Själv äter jag inte kött alls ;)

• lata kocken Johanna

Vi gör alltid köttfärssås i het gjutjärnsgryta med ung 1 tsk olja till 1 kilo färs...

Använder alltid älgfärs, riven lök och mängder med tomater... ibland rivna morötter

Har inge problem med att det bränner fast men jag får en härligt brynt färs...

Färsen har en fett% på MAX 2 (och är vansinnigt järnrik)

Mitt järnvärde trodde de inte på senast de kollade det så de kollade det igen och det stämde

Så mitt tips är väl egentligen - satsa på älgkött
    Bra ur flera synvinklar -
    Resurshushållningsmässigt är det superbra
    Näringsvärdet är skyhögt
    För att inte tal om hur gott det är (men det är det ju inte alla som håller med om)

• Linda1976

lata kocken Johanna: nötfärs 10%! Häller man åt ena hållet så går det att samla upp en hel del om man är noga!

• lata kocken Johanna

aha då hänger jag med

det var så längesen som jag använde nötfärs så jag kom inte ihåg att den är såpass fet

• Juniphé

Vår superduper goda köttfärssås!!!

Bryn hackad gul lök + 3 vitlöksklyftor (pressade eller finhackade) i en tsk olivolja.

Häll i mager nötfärs och bryn på tills genomstekt.

Salta och svartpeppra.

Tillsätt krossade tomater och en buljongtärning + lite vatten.

Strö över lite torkad oregano och rör om. Ibland har vi i lite ketchup för att mjuka till smaken.

Låt såsen småputtra medan pastan kokar.

Rör allra sist ner en VV Fraiche 2% eller Yo'plais (???) 1% fraiche.

Sååå fanatiskt gott!!!!

Svar på tråden Dela med mig av fettsnål köttfärssås,så dj*kla god!!